O víkendu skončily Ostravské dny!

Publikováno: 2.9.2019

MIMOŘÁDNÝ ZÁJEM O HUDBU DNEŠKA 
ANEB
HLÁSÍME VELKÝ NÁRŮST PUBLIKA

Moderní komponovaná hudba sice disponuje platformami v podobě pražského Contempulsu nebo brněnské Expozice nové hudby, občas proniká na akce typu Struny podzimu nebo Pražské jaro, a dokonce má i polopartyzánské proponenty z Orchestru Berg, ale spojení stabilního fungování a konzistentně radikální dramaturgie Ostravských dnů u nás nemá obdoby.
                                                                                                    - 
Jan Starý, Fullmoonzine.cz, 26. 8. 2019

Ostrava 2. září – Na deseti místech včetně obou nábřeží řeky Ostravice se konaly po tři týdny v srpnu (22. - 31. 8.) jubilejní 10. Ostravské dny: Institut a Festival nové, avantgardní a experimentální hudby současnosti a zhruba padesáti let zpátky. Všech 10 festivalových dní se 14 koncerty (z toho jedna 18hodinová Dlouhá noc) a 80 skladbami se uskutečnilo podle plánu a odehráno tak bylo téměř 50hodin hudby, drtivá většina z nich nikdy v Čechách nezazněla. Na programu byly skladby 21letých studentů i legendárních skladatelů, kterým je přes osmdesát let: v Ostravě přítomného Christiana Wolffanebo Frederica Rzewskéhoči Alvina Currana, kteří se zhostili i role interpretů. Z českých skladatelů se programu zúčastnil Michal Rataj, Petr Cígler, Petr Bakla, Petr Kotík, Miroslav Srnka, Jaroslav Šťastnýnebo Lucie Vítková. Z velkých zahraničních jmen dneška to byla např. Chaya Czernowin, Isabela Mundry, Marc Sabat, Klaus Langnebo Bernhard Lang. Do Ostravy se tak sjely desítky skladatelů a dvoustovka hudebníků, kteří společně naplnili poslání Ostravských dnů: hrát hudbu, která je komponovaná tady a teď a bezprostředně ji slyšet, jak tomu bylo za Bacha, Mozarta i Janáčka. Zažít „normální“ situaci, kdy hudba není „muzejním kouskem“, ale součástí našich životů. Mnoho kompozic vzniklo přímo pro letošní festival a bylo jím inspirováno.

„Masivní uvádění hudby je jednou z charakteristik Ostravských dnů a mnohdy se zdá, že tu o nic jiného ani nejde. Na první pohled neviditelné, ale o to důležitější jsou však skladatelské kurzy, které předcházejí koncertní části akce.“
                                                                                                    - Boris Klepal, Aktuálně.cz, 27. 8. 2019

Tři týdny bydlelo v Ostravě 35 studentů-rezidentů, mladých skladatelů z nejrůznějších univerzit světa (poprvé z Peru). Diskutovali své dosavadní dílo s lektory: zkušenými skladateli, jejichž skladby byly zařazeny pak do programu vedle těch studentských. Další linie festivalu se věnovala převratné hudbě 60. let: Terry Rilley, Robert Ashley, Morton Feldman, Julius Eastman nebo Alois Hábači Petr Kotík. Velkých orchestrálních koncertů se ujalo mladé mezinárodní ONO / Ostrava New Orchestra (velký symfonický orchestr) a komornější, velmi zkušená Ostravská banda. Dalším rezidenčním tělesem byl sbor Canticum Ostrava Jurije Galatenka. Pro festival vznikl letos nový smyčcový ansámbl Slavíková kvarteto.

Ostrava New Orchestra v neděli předvedl ještě lepší interpretační výkon než během svého úspěšného debutu před dvěma lety a skutečně o něm lze s definitivní platností říci, že se jedná o „hotové“ těleso plně způsobilé k adekvátnímu provádění náročné současné tvorby.
                                                                                                     - Jan Borek, Harmonie 29. 8. 2019

Ze zahraničí přijela řada špičkových sólistů od basklarinetisty Garetha Davisepo klavíristu Daana Vandewalleho, houslistku Hanu Kotkovounebo sopranistku Claudii Barainsky. Orchestry vedlo pět dirigentů: Bruno Ferrandis, Johannes Kalitzke, Petr Kotík, Lilianna Krycha Peter Rundel. Ze zahraničních souborů to bylo jazz- rockově laděné Studio Daanz Vídně, z Montrealu pak Quatuor Bozzini. Poprvé na Ostravských dnech účinkoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

Největší ohlasy vzbudil maraton Dlouhá noc, novinka festivalu, který před ostravskou katedrálou uvedla skladbu pro 9 motocyklů Harley-Davidson od Dietera Schnebela. Maraton začal v pět odpoledne a končil následující den v poledním slunci konceptuální kompozicí Theo Finkela, kdy hráči byli rozmístěni podél břehů Ostravice. Publikum i účinkující uchvátil výkon basklarinetisty Garetha Daviseve velkém orchestrálním kuse Bernharda Langa, obrovský ohlas získala interpretace hudby Salvatora Sciarrina, kterou přijela s Ostravskou bandou provést jeho múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Mimořádným zážitkem pro všechny přítomné v katedrále pak byla explodující kompozice varhaníka Klause Langa, ale i konceptuální symfonie Yvese Kleinase závěrečnými dvaceti minutami ticha. Pozornost všech ovládl skladatel a klavírista Frederic Rzewski, na šofar z rohu antilopy mistrovsky hrál Alvin Curran. Samotný závěr festival jednoznačně ovládla „ve vzduchu zavěšená“ opera/neopera Mortona Feldmana Neither(Ani) na text Samuela Becketta vedená velmi zkušeným Peterem Rundelemv inscenaci Jiřího Nekvasila a Davida Baziky.

Díky tradičně výbornému partnerství s ostravskými institucemi se letošní Ostravské dny mohly odehrát v industriálním Trojhalí Karolina, Divadle Jiřího Myrona nebo na Dole Hlubina či Dole Michal (Minimaraton elektronické hudby). Nástroje zapůjčila také Janáčkova filharmonie Ostrava. Koncerty se konaly v sále Janáčkovy konzervatoře, v Centru PANT se konala místy ostrá diskuse o postavení a podpoře soudobé hudby v Čechách, diskutovali ředitelé předních hudebních institucí, skladatelé, pořadatelé festivalů, ale i zástupci médií. Výstup ze čtyřhodinové diskuse nabídne v pořadu Reflexe Český rozhlas Vltava. Téměř všechny koncerty Ostravských dnů natáčel Český rozhlas a budou postupně uváděny v programech Futurissima aj.

10. bienále Ostravských dnů se zúčastnil dosud rekordní počet návštěvníků (ze všech koutů světa), kteří poslouchali novou hudbu kolikrát hluboko přes půlnoc. Ostravské dny tak hlásí znatelný nárůst publika, který svědčí o tom, že hudba současnosti je pro mnohé živoucí a naléhavou potřebou.

Ostravské dny pořádá spolek Ostravské centrum nové hudby, který vás zve 5. listopadu do koncertního prostoru DOX+ v Praze. Koncert věnujeme osobnosti Iannise Xenakise a jeho třem velkým orchestrálním skladbám, hudbě, kterou Praha nikdy neslyšela. 

OCNH pořádá na konci června 2020 už 5. bienále festivalu nové opery NODO.

Další vydání Ostravských dnů je naplánováno na srpen 2021.

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2019 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz