Petr Kotík

Petr Kotík se narodil v Praze v roce 1942. Studoval hru na flétnu u Františka Čecha (Pražskou konzervatoř a AMU) a kompozici u Jana Rychlíka a Vladimíra Šrámka (soukromě) a na Vídeňské akademii u Karla Schieskeho a Hanse Jelineka. Od studií na konzervatoři se Petr Kotík věnuje interpretaci a kompozici nové hudby. Roku 1961 založil soubor Musica viva pragensis, který jako první představil pražské veřejnosti díla skladatelů jakými jsou Pierre Boulez, Cornelius Cardew, Christian Wolff, Morton Feldman a další. Po návratu z vídeňských studií v roce 1966 založil Petr Kotík v Praze QUaX Ensemble. Roku 1969 odjel do USA, kde doposud žije a pracuje.

Ve  Spojených státech se Petr Kotík aktivně spoluúčastnil dění na newyorské scéně avantgardní hudby (známé jako "hudba downtownu"). Od počátku byla Kotíkova práce v USA podporována osobnostmi amerického výtvarného umění (někteří k nim patří dodnes): Robert Rauschenberg, Rackstraw Downes, Sol LeWitt, Leo Casteli, Virginia Dwan a Paula Cooper, Mark di Suvero, Werner Kramarsky nebo Jasper Johns a další.

Roku 1970 založil Petr Kotík S.E.M. Ensemble, dnes nejdéle existující soubor pro novou hudbu v USA. V roce 1992 byl S.E.M. Ensemble rozšířen na velký orchestr, a to díky koncertu v Carnegie Hall, kde Petr Kotík dirigoval premiéru kompletního díla Johna Cage Atlas Eclipticalis, se sólistou Davidem Tudorem. Petr Kotík a John Cage poprvé spolupracovali v roce 1964 (ve Vídni, Praze a Varšavě) a jejich úzká spolupráce trvala až do Cageovy smrti v roce 1992.

Skladatel a dirigent Kotík je znám jako hybatel hudebního života. Mezi jeho důležité projekty patří založení Ostravského centra nové hudby (OCNH), které pořádá bienále institutu a festivalu Ostravské dny. Třítýdenní Ostravské dny se zaměřují na práci s orchestrem a svým rozsahem a náplní je to jedna z největších letních akcí pro soudobou hudbu na světě. Společně s Národním divadlem moravskoslezským organizuje OCNH také bienále festivalu nové opery NODO. Mezinárodní komorní orchestr Ostravská banda, který Kotík založil roku 2005, patří dle domácích a zahraničních kritik mezi nejlepší tělesa tohoto druhu na světě (což letos v dubnu potvrdil koncert ve vídeňském Konzerthausu).

Mezi nejznámější Kotíkovy skladby patří obří vokální kompozice (šestihodinová) Many Many Women na text Gertrudy Stein a (čtyřhodinové) Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera. Dále jsou to smyčcová kvarteta (č. 1 a 2) a orchestrální díla (hodinová) Music in Two Movements a Variace pro 3 orchestry. Kotík napsal dvě opery: Master-Pieces (2014-15) a William William (2016). Opera Mistrovská díla v inscenaci Jiřího Nekvasila a Davida Baziky měla newyorskou premiéru v dubnu 2018. Pár týdnů předtím uvedl v pražském Atriu Žižkov belgický klavírista Daan Vandewalle premiéru Kotíkovy kompozice pro klavír No-End (2018).

Deník Washington Post napsal 2. října 2016 v reakci na Kotíkovo vedení New Orchestra of Washington a 18th Street Singers: „Byla to autorita, se kterou Kotík řídil provedení...? Odpověď na to je ano, a víc než to...je velice malá naděje, že bychom tento program uslyšeli provést lépe.“

Foto: Tomáš Vodňanský

Petr Kotík - Statement about Myself

zpět