Petr Kotík

Petr Kotík (1942, Praha) je nezávislým skladatelem a hudebníkem (dirigent a flétnista). Od svých počátků ještě za studií konzervatoře se Kotík jako interpret orientoval na novou hudbu. První jeho pokusy jako skladatele roku 1959 byly v oblasti elektronické hudby. Kotíkova technická vybavenost a spolupráce s hudebníky vysokých kvalit mu umožňovala úspěšně realizovat náročné projekty, často považované za nerealistické. Kotík studoval flétnu a kompozici v Praze a Vídni a od roku 1969 žije ve Spojených státech. V Čechách je znám jako zakladatel ansámblů Musica viva Pragensis (1961–64), QUaX Ensemble (1966–69) a Ostravská banda (od roku 2005 dosud), v New Yorku je to S.E.M. Ensemble (od roku 1970 dosud), který byl roku 1992 rozšířen koncertem v Carnegie Hall na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. SEM je nejstarším americkým souborem nové hudby. Roku 2000 založil Petr Kotík Ostravské centrum nové hudby, které pořádá festivaly Ostravské dny (od roku 2001) a NODO /Dny nové opery Ostrava (od roku 2012). Mezi nejznámější Kotíkovy kompozice patří Hudba pro 3 in memoriam Jana Rychlíka (1964), šestihodinová Many Many Women na text Gertrudy Stein (1975–78), čtyřhodinová Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera (1958-80), symfonické skladby Music in Two Movements (1997–2003),Variace pro 3 orchestry (2003–2005), dvě smyčcová kvarteta (2009, 2011) a opera Master-Pieces na libreto Gertrudy Stein (2014–18). Kotík žije a pracuje v New Yorku a Ostravě, kde působí jako umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby. Na jeho dramaturgickou práci lze nahlížet jako na úsilí odstranit jakékoliv náznaky ideologie, kterou Kotík srovnává s konceptem estetiky. Při setkáni s novým dílem si klade několik jednoduchých otázek: myslí to autor vážně, nebo něco předstírá? Je tvůrčí úsilí zaměřeno na samotné dílo, nebo na kariéru autora? Jde o dílo autentické, nebo jde o snahu udělat dojem? V březnu 2020 napsal Kotík tuto krátkou úvahu: 

„Krása (beauty) je ekonomie úspornosti. To, co je krásné, nemá nejmenší stopu nadbytečnosti – nenalezneme zde nic, co by tam nepatřilo. Neobsahuje jedinou, i tu nejmenší část, která není nezbytně nutná. Vyhnout se zbytečnostem je podstata každého tvůrčího procesu (důvod neúspěchu imitace je právě v tom, že je zbytečná). Neschopnost ekonomizovat mění uměleckou tvorbu v kýč. Kýč je ozdoba plná zbytečností a je často obdivován jako výraz krásy. A právě tento druh ,krásy' dělá z ryzího uměleckého díla, na jeho počátku, dojem ošklivosti (ugliness).“



Foto: Tomáš Vodňanský

Petr Kotík - Statement about Myself

Petr Kotík - sestřih koncertu z cyklu Krása dneška (8. 2. 2017)

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2020 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz