Petr Kotík

Petr KotikPetr Kotík vstoupil na Pražskou konzervatoř roku 1956 ve 14 letech. Čtyři roky poté začal komponovat, přitom soukromě studoval u Vladimíra Šrámka a Jana Rychlíka. V roce 1961, ještě jako student konzervatoře, založil soubor pro novou hudbu Musica viva pragensis. Od té doby dělí svou práci mezi komponování a provozování hudby. Krátce po svém příjezdu do USA r. 1969 založil S.E.M Ensemble, který v roce 1992 rozšířil na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. Od té doby začal být aktivně činný jako dirigent. Roku 2000 založil Petr Kotík Ostravské centrum nové hudby, které v roce 2001 produkovalo první bienále Ostravská dny- institut a festival nové hudby (dosud). Roku 2005 založil Ostravskou bandu, a to jako rezidenční komorní orchestr Ostravských dnů.

Ačkoliv Kotíkova dráha hudebníka začala v útlém věku, jeho nezájem o harmonii zpozdil počátek jeho komponování až do doby, kdy mu bylo téměř 18 let. Odmítnutí klasické harmonie, vyvážené velkým zájmem o kontrapunkt, tedy o lineární hudební myšlení, Kotík sdílí s jinými skladateli, jak sám později objevil (např.s Christianem Wolffem a Johnem Cagem). I když studoval základy kompozice soukromě v Praze (1960-63) a později na Vídeňské hudební akademii (1963-66), jeho kompoziční metoda má velmi málo společného s běžně užívanými technikami a dá se tedy říci, že jako skladatel je autodidakt. Kotíkův kompoziční systém lze popsat jako proces, ve kterém se střídá kontrolovaná náhoda s intuicí, jako by šlo o hru: náhodná operace ovlivní záměrný krok a naopak. Účelem takové práce je iniciovat nepředvídatelné procesy, aniž by byla narušena celková vize díla. 

Mezi nejznámější Kotíkovy skladby patří: Music for 3 in Memoriam Jan Rychlík pro violu, violoncello a kontrabas (1964), Spontano pro klavír a 10 nástrojů (složeno pro Frederica Rzewského, 1964), There is Singularly Nothing na text Gertrudy Stein, pro hlas(y) a nástroje
(1971-73), Many Many Women na text Gertrudy Stein pro 6 hlasů a 6 nástrojů (1975-78),
Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera pro skupinu pěti nebo více zpěváků a nástrojů (1978-80), Solos and Incidental Harmonies pro sólové housle a komorní ansámbl (1983-85), Dopisy Olze na text Václava Havla pro 2 vypravěče, 2 flétny, 2 trubky, 2 elektrické kytary a basovou kytaru (1989-91), Music in Two Movements pro orchestr (1998-2002) -Fragment (1. věta), Asymmetric Landing (2. věta), Variations for 3 Orchestras (2003-05), String Quartet No. 1, Erinnerungen an Jan (2007-09).

Petr Kotík - Statement about Myself

zpět