NODO 2020

TOUHA JMÉNEM OPERA

Skladatelé, libretisté, pěvci, herci, sbory, tanečníci, orchestr, dirigenti, inscenační a technické týmy, světlo a prostor. A řada nul v rozpočtu operního festivalu. Letos v Ostravě popáté: v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona, Starých koupelnách Dolu Hlubina a nově také v tamní Kompresorovně. Poprvé, vlivem současné nelehké situace, se NODO uskuteční na konci srpna. Těšit se můžete na pět představení ve třech dnech: NODO / Dny nové opery Ostrava, 28. – 30. srpen 2020.


Jediný operní festival v Čechách, který se kontinuálně věnuje soudobému žánru opery od její klasické formy po experimentální, vyrostl z vůle ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila spojit velkou divadelní instituci s malým spolkem, Ostravským centrem nové hudby, zastoupeným jeho uměleckým šéfem Petrem Kotíkem. NODO tak bylo před osmi lety zahájeno Europerou Johna Cage a od té doby bylo provedeno v Ostravě v českých nebo světových premiérách více než dvacet inscenací. Na této exkluzivní jedinečnosti staví NODO dosud. Také na silné vůli, energii, nápadech, pracovním vypětí všech zúčastněných a jejich i divácké touze. Touze po současné opeře. Té, která odkrývá silná témata našeho strádání i radosti prostřednictvím originálního hudebního jazyka. Aniž bychom to tušili, strádání nás nakonec potkalo, jen jiné, než jsme si byli schopni představit v té nejbujnější fantazii. Právě v takto nejistých časech je přímo nutné, aby energie ztělesněná v hudbě a umění nevymizela. 

Od počátku krize jsme v úzkém kontaktu s Národním divadlem moravskoslezským a konání festivalu NODO po dohodě s vedením divadla o několik měsíců posouváme. Změna letošního programu se dotkne zejména těch inscenací, ve kterých byli obsazeni umělci a inscenační týmy z USA a Japonska. Ty zcela logicky přesouváme na příští rok. Zůstává tak převážně středoevropská část programu, kterou jsme obohatili o jednu slovenskou premiéru. Pevně doufáme, že hranice s našimi nejbližšími sousedy už budou koncem letních prázdnin nebo na podzim prostupné.

Nový program 5. bienále festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava představí celkem pět produkcí: ve světové premiéře zazní opery Marka Keprta a tandemu Michala Rataje a Kathariny Schmitt, česká premiéra pak čeká vokální operu Any Sokolović, monodrama Richarda Ayrese a multižánrovou operu Miro Tótha, která bude kombinovat operní žánr v podobě jevištní a hologramické s videooperou.


Skladatel a klavírista Marek Keprt z Olomouce napsal svou operu HIBIKI, HIBIKI, vzhmoť! (2019–20) přímo pro letošní NODO a bude to jeho operní „poprvé“. Už jen podle názvů si jeho skladby  hrají s nejednoznačností, poetickými, mnohovýznamovými přesmyčkami, až jazykolamy. Podle skladatele bude mít “děj” tři hlavní linie: 1.Degustační zvuky (mlaskání, čichání, polykání atd.), 2. Text komentuje hudební či gestickou složku (čili naopak než v klasické opeře), 3. Multimediálně-mozaikovité zpracování rčení a příkazů (např. nekupuj zajíce v pytli). Víc nemůžeme prozradit. Inscenační tým z Prahy povede Petr Odo Macháček. (Pátek 28. srpna, Divadlo Antonína Dvořáka)

Ana Sokolović je srbská skladatelka, která žije a vyučuje v Montréalu. Její na světových festivalech veleúspěšná jednoaktovka Svatba (srbsky Svadba; 2011) pro šest ženských hlasů je jistou konfrontací Ženitby Igora Stravinského. Sokolović se tímto dílem navrací domů, do srbské vesnice a oživuje tradice předsvatebních příprav: Milica se zítra vdává a se svými pěti přítelkyněmi se připravuje na svatbu. Všechny zpívají, tancují, smějí se a pláčou v naději, že každodenní život se brzo změní v něco úžasně mimořádného…  Nastudování v srbském originále s českými titulky se ujmou ostravské zpěvačky v čele s Markétou Schaffartzik, hudební nastudování zajistí Jurij Galatenko, režie a scéna tandem Jiří Nekvasil a David Bazika. (Pátek 28. srpna, Divadlo Antonína Dvořáka)

Hudebně-divadelní inscenace Nauka o afázii (2020) pro mezzosoprán, violoncello, ženské vokální kvarteto, živou elektroniku a jednu herečku, je dílem Michala Rataje a Kathariny Schmitt. Zaměřují se v němna prostorové a performativní aspekty současného hudebního divadla. Zabývají se rovněž výzkumem hlasu jako základního prvku identity. Rakouský lingvista a zakladatel logopedie Emil Fröschels ve své knize Dětská řeč a afázie z roku 1918 popisuje vztah mezi vývojem jazykových schopností u dětí, poruchami řeči a psychologií. Kromě dalších témat se zaměřuje zejména na výzkum výpadků řeči neboli afázii. Inspirováni Fröschelsovou knihou zkoumají libretistka a režisérka Katharina Schmitt a skladatel Michal Rataj jazyk, řeč a hlas. Otázka „Kdo mluví?“ je přitom pro ně stejně důležitá jako otázka „Kdo nemluví?“, respektive kdo není slyšet. (Sobota 29. srpna, Brick House, Dolní oblast Vítkovice)

Muž v skafandri (2019) je volným zpracováním příběhu amerického kosmonauta se slovenskými kořeny. Tato multižánrová performance, která v sobě mísí prvky tradiční jevištní opery a jejích multimediálních odnoží, vypráví dystopický příběh o návratu člověka z Měsíce na planetu Zemi. Sám autor Miro Tóth dílo označuje za „vyhynulou dramatickou operu“ a skutečný životní příběh kosmonauta Eugena Andrew Cernana rozehrává do vědecko-fantasticky laděných fabulací o globální katastrofě, která postihla Zemi. Téma vysoce aktuální a originálně pojaté, vyvolávající otázky po smyslu našeho bytí. Námět a hudba Miroslav Tóth, režie a light design Jan Komárek. (Sobota 29. srpna, Kompresorovna, Dolní oblast Vítkovice)

Velmi úspěšný, hravý a za všech okolností humoru a nadsázky plný je kus The Garden / Zahrada (2018), inspirovaný mj. Danteho Božskou komedií a objednán Asko/Schönberg ansámblem a Londýnskou Sinfoniettou britského skladatele Richarda Ayrese, který žije a pracuje v Nizozemsku. Jeho zatím poslední dílo vhodné ke scénickému zpracování má podobný charakter jako na NODO 2016 s velkým diváckým ohlasem uvedená jeho opera No. 42 (V Alpách). V  horách ztracená dívka čekala na blízkost lidské bytosti. Zahrada je temně komický příběh o nespokojeném muži, který se ze své zahrady chce dostat do středu země, aby našel podsvětí, poté hledá cestu do nebe, aby sám sebe našel opět ve své zahradě. „Jsme publikum sledující realitu nebo sledujeme sen a fantazijní svět? Je tento muž ve skutečnosti vzhůru, spí nebo je dokonce mrtvý? To chci udržet nejednoznačné,“ svěřuje se Richard Ayres. Chystáme světovou premiéru scénického provedení skladby v inscenačním pojetí Jiřího Nekvasila a Davida Baziky. (Neděle 30. srpna, Divadlo Jiřího Myrona)


Skladatel a umělec vůbec potřebuje podporu svého okolí a inteligentní, kritický komentář od těch, kteří živě dílo sledují. Takové prostředí se snažíme vytvořit projekty Ostravského centra nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským. Je to přesně to, co vytváří předpoklady pro možnost tvorby mimořádného díla. Pevně doufáme, že se během NODO 2020 do tohoto prostředí zapojíte.

Milí příznivci NODO, těšíme se na Vás!

Renáta Spisarová
výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2020 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz