Ohlasy v médiích

Harmonie: Text a co s ním aneb návrat k NODO 2016

7.9.2016

Soudobá operní tvorba má v dnešní době nesčetně forem a těžko ji nějak definovat. Jedním z hlavních rysů jsou možná epické náměty a s tím související velké množství textu. V mnoha případech se pak jedná o jeho zhudebnění, nikoliv o jeho dotvoření, či dopovězení skrze hudbu. Soudobá opera dnes může b... Zobrazit článek


Il Corriere Musicale: Ostravské NODO

8.8.2016

Přehlídka soudobé hudby věnovaná novému hudebnímu divadlu se konala již potřetí. [Provedeny byly] opery Petra Cíglera, Richarda Ayrese, Petra Kotíka a Idina Samimi Mofakhama spolu s historickými Ligetiho Aventures and Nouvelles Aventures a Xenakisovou Oresteiou. Ostrava je po Praze a Brnu třetím ne... Zobrazit článek


Opernwelt: Experimenty vítány

27.7.2016

Ligeti, Kotík, Mofakham, Cígler, Ayres, Xenakis: bývalé průmyslové město Ostrava se proměnilo ve významné centrum nového hudebního divadla. Konzervativní kulturní auguři rádi mluví o – ach, tak požehnaném, přísně centralistickém národním státě, v němž je hlavní místo všecko, a zbytek jen „provincie... Zobrazit článek


New Opera Days Ostrava. Za operu ještě novější a ještě lepší

8.7.2016

Minulý týden skončil třetí ročník bienále New Opera Days Ostrava. Tři pokračování už by měla jasně říct, jestli festival soudobé opery obhájil smysl své existence – stejně jako se říká, že třetí album rozhoduje o životaschopnosti kapely. Třetí pokračování totiž obvykle ukáže, jestli tvůrcům nedošly ... Zobrazit článek


HIS Voice: Dny nové opery Ostrava

6.7.2016

Láká mě dívat se na letošní NODO jako na příběh operního textu, chcete-li libreta, a toho, jak s ním naložit v lidských ústech. Šest inscenací ostravského festivalu nové opery předvedlo až didakticky onu tolikrát konstatovanou nesamozřejmost opery jako žánru, její inherentní problém a zdroj inovací,... Zobrazit článek


Lidovky: Dny nové opery Ostrava v Operním panoramatu Heleny Havlíkové

5.7.2016

Výsledkem odvahy Petra Kotíka uvádět s Ostravským centrem nové hudby současnou tvorbu a vehementní „umanutosti“ Jiřího Nekvasila při prosazování soudobé opery je operní festival NODO, New Opera Days Ostrava. Letošní již třetí bienále této u nás unikátní tvůrčí operní laboratoře se konalo od 27. do 3... Zobrazit článek


Český rozhlas Vltava: Operní panorama

4.7.2016

Operní panorama Heleny Havlíkové:http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3662112... Zobrazit článek


DIvadelní noviny: NODO Ostrava, den čtvrtý

2.7.2016

V den čtvrtý, poslední, 30. června, zaznělo opět jen jedno dílo – ovšem z nejpodstatnějších ve světové soudobé hudbě: Xenakisova Oresteia. Skladatel vytvořil libreto podle Aischylova dramatu; první verze díla, komponovaná v letech 1965 – 1966 jako scénická hudba na objednávku michiganského městečka ... Zobrazit článek


Bachtrack: NODO winds down with phenomenal Oresteia

2.7.2016

During the second scene of Oresteia, baritone Holger Falk vacillated wildly between his deep, low range and a higher falsetto, flinging his voice to the edges of human possibility in his portrayal of Kassandra who, in spurning the Greek god Apollo, has acquired the gift of fortune-telling simultaneo... Zobrazit článek


Opera Plus: NODO! Festival soudobé opery v Ostravě opravdu nezklamal

2.7.2016

Asi nejméně výraznou složku představení tvořila pětice tanečníků, oblečených jednoduše do černých kalhot a bílých košil. Jednoduše až minimalisticky byla pojata také choreografie, sestávající především ze změn poloh v prostoru, střídání pomalých pohybů s rychlými, přecházení a častých znehybnění. Př... Zobrazit článek


Bachtrack: NODO marches on with double bill of Cígler and Ayres

30.6.2016

The third night of New Opera Days Ostrava was the lengthiest and most formal night of the festival, taking place in the Antonín Dvořák Theatre and consisting of a double bill of two hour-long operas. Petr Cíglers Protracted Sinuous Movement of a Longitudinal Object, a NODO commission, was presented ... Zobrazit článek


Divadelní noviny: NODO Ostrava, den třetí

30.6.2016

Den třetí byl na festivalu soudobé opery odškodněním za včerejšek nejen tím, že se hrála hned dvě díla v Divadle A. Dvořáka. Operu Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu objednal festival (s podporou ministerstva kultury) u Petra Cíglera. Hlavním povoláním je chemik, molekulární designér, vede vědec... Zobrazit článek


Zápisník zmizelého: Táhlý pohyb mezi vědeckým experimentem, meditací a mikrointervaly

30.6.2016

Festival New Opera Days Ostrava pokračoval včera světovou premiérou opery Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu. Vůbec první opera současného českého skladatele Petra Cíglera se hrála v Divadle Antonína Dvořáka. Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu předkládá obraz domácnosti, do které se jednoho ... Zobrazit článek


Divadelní noviny: NODO Ostrava, den druhý

29.6.2016

Den druhý (28. června) mohl být „odpočinkový“, protože na programu byla jen jedna opera, ovšem „výživná“. Skutečná potrava, nejen pro tělo, ale i pro duši, přišla na řadu až po umění: kuřecí stehýnka a pivo v příjemné restauraci na náměstí, venku. Příjemný zážitek! Poprvé uvedenou operu At the Water... Zobrazit článek


Rozhlas.cz: Videopřenos: NODO – festival nové opery v Ostravě

29.6.2016

Nejsou to jen obě kamenné budovy Národního divadla moravskoslezského, kde budeme moci poslední čtyři dny v červnu (27.–30. 6.) zhlédnout šest nových inscenací oper druhé poloviny 20. století a století našeho. Pořadatelé jdou do prostor multižánrového centra Cooltour na Černé louce a industriálních h... Zobrazit článek


Bachtrack: Aventures: Ligeti and Kotík at New Opera Days Ostrava opening night

29.6.2016

I was a bit skeptical as I trekked across Ostrava for the first night of New Opera Days Ostrava, seeking the venue Důl Hlubina – Staré koupelny which Google had dubiously translated as Coal Mine Hlubina – Old Bathrooms. Ive listened to contemporary music in some weird places before, but never an aba... Zobrazit článek


Bachtrack: Ambitious world première of At the Waters of Lethe in Ostrava

29.6.2016

The first night having taken place on the outskirts of town in the Coal Mine Bathrooms, I was curious as to where Id land on the second night of New Opera Days Ostrava. This time I found myself at Cooltour, a more conventional theater above a coffeeshop/bookstore complete with outdoor patio from whi... Zobrazit článek


Divadelní noviny: NODO Ostrava, den první

28.6.2016

Den první, 27. června, začal opravdu impozantně, světově (i když  bylo spíše nevlídno a pršelo, nakonec docela dost – deštník byl potřeba). V jedné z částí oživeného průmyslového areálu Dolních Vítkovic, ve Starých koupelnách dolu Hlubina (jsou to vyklizené haly, s příznačnou „koupelnovou akustikou“... Zobrazit článek


Ostravan.cz: Příznivci hudebních experimentů mají čtyřdenní svátek. V Ostravě začaly Dny nové opery

28.6.2016

Ostrava po dvou letech opět ožila ojedinělým festivalem Dny nové opery 2016. Letošní bienále zahájily v pondělí ve Starých koupelnách Dolu Hlubina skladby Gyorgy Ligetiho a Petra Kotíka. Nejprve zazněly dvě kratší experimentální skladby Ligetiho Aventures a Nouvelles Aventures v režii Kathariny Schm... Zobrazit článek


Ostravan.cz: Risk je naší permanentní filozofií, říká Renáta Spisarová o Dnech nové opery

27.6.2016

Dny nové opery Ostrava (New Opera Days Ostrava) uvedou během čtyř dnů posledního červnového týdne v kamenných divadlech i industriálním prostoru šest nových představení. Pracují na nich skladatelé a inscenační týmy z Česka, Polska, Velké Británie, Německa, USA a Íránu. O letošním programu jsme si po... Zobrazit článek


Hospodářské nodiny: Začíná festival Dny nové opery. Uvede světové premiéry, z Berlína si půjčil čtyřiadvacet sirén

27.6.2016

Každý festival by si měl umět odpočinout, jako to dělají Ostravské dny nové hudby. Tato přehlídka současné hudby, kterou vede dirigent a skladatel Petr Kotík, se také v letošním sudém roce prostřídá se zcela jiným festivalem − Dny nové opery. Kotík je ve spolupráci s ředitelem Národního divadla mora... Zobrazit článek