Luci mie traditrici

26.6.2018, 19:00, Divadlo Antonína Dvořáka

Koupit vstupenky >>>

Opera o dvou jednáních, 1998 (Oči mé zrádné)

Hudba a libreto: Salvatore Sciarrino

Dirigentka: Lilianna Krych
Režie: Pia Partum
Scéna: Magdalena Maciejewska
Video: Marek Zamojski
Choreografie: Agnieszka Dmochowska–Sławiec

Účinkují:
Anna Radziejewska, soprán (Hraběnka Malaspina)
Jan Jakub Monowid, kontratenor (Host, Hlas za scénou)
Andrzej Lenart, baryton (Sluha)
Artur Janda, baryton / bas (Hrabě Malaspina)
Ostravská banda

Česká premiéra, 75 min

V italštině s českými a anglickými titulky


Příběh Luci mie traditrici je založen na slavném a smutném příběhu nesmírně originálního renesančního skladatele Gesualda, prince z Venosy. Ten byl zrazen svou ženou, jíž spolu s jejím milencem zabil. Sciarrino k tomuto příběhu ne zcela přímo odkazuje, ale základní děj je stejný. Postavy zpívají téměř neslyšně, své emoce potlačují. Vibrující hlasy zmírají v tichu… dá se tomu ještě říkat zpěv? Nebo už jde spíš o řeč? Mezi sekvencemi scén skladatel cituje renesanční žalozpěvy o lásce a kráse. Jde o komentář beze slov. Zvuk se stává stále chladnějším, až se zcela rozmělní. Hudba zdůrazňuje nuance významů, atmosféry a dramatického vývoje svůdněji, než slova. Je to právě hudba, která umožňuje pocítit tragédii protichůdných vášní na smyslové úrovni. V hudbě spočívá enormní síla této současné opery, hluboce usazené v minulosti.

Pia Partum


Salvatore Sciarrino
(1947) začal komponovat ve dvanácti letech jako samouk a publiku se poprvé představil v roce 1962. Svůj velmi originální hudební jazyk — založený na bohaté paletě instrumentálních zvuků, extrémních dynamických změnách, velmi slabých zvucích často na samé hranici ticha s typickým opakováním několika prostých charakteristických prvků — nalezl velmi záhy. Napsal velké množství skladeb a již řadu let patří k největším osobnostem soudobé vážné hudby. Kromě toho, že je autorem většiny svých operních libret, napsal Sciarrino i řadu článků, esejí a textů nejrůznějších žánrů, z nichž některé byly zařazeny do výboru Carte da suono (2001). Zvlášť významná je jeho interdisciplinární publikace věnovaná hudební formě Le figure della musica. Da Beethoven a oggi (1998). Festivaly Ostravské dny i NODO / Dny nové opery Ostrava dodnes uvedly již celou řadu jeho děl včetně oper Infinito nero a La porta della legge.



zpět