30.8.2020, 18:30, Divadlo Jiřího Myrona
No. 50 (Zahrada)
Skladba pro bas, ansámbl a soundtrack, 2017–2018
Libreto: Richard Ayres (na základě textů Danta, Leopardiho, Shakespeara, Poa, Rossetti a dalších)
TOTO PŘEDSTAVENÍ TAKÉ STREAMUJEME!
Připojte se k nám na Facebookové události nebo na YouTube.
Dirigent: Bruno Ferrandis
Scénická realizace: Jiří Nekvasil, David Bazika
Kostýmy: Marta Roszkopfová
Účinkují:
Joshua Bloom, bas
Ostravská banda
Česká premiéra, 60 min
V anglickém originále s českými titulky
Opera Zahrada bylo objednána soubory Asko|Schönberg a London Sinfonietta, její počáteční vývoj pak zaštítila Královská opera (Londýn). Skladba je inspirována Dantovou Božskou komendiía Richard Ayres rovněž čerpá z textů Edgara Allana Poea, Christiny Rossetti, Williama Shakespeara či Giacoma Leopardiho. Výsledkem je divadelně-koncertní představení, které se blíží skladatelovu předchozímu velmi populárnímu dílu No. 42 (V Alpách). Opera Zahrada je temně komickým příběhem o nespokojeném muži, který hledá smysl života. Ze své vlastní zahrady se chce prokopat až do centra Země, aby nalezl podzemní svět. Poté se rozhodne kopat vzhůru, aby dosáhl nebes – nicméně se nakonec ocitne zpět na své zahradě. V průběhu celé skladby vystupují výrazně do popředí elektronické samply, jež odrážejí autorovu aktuální fascinaci elektronickými zvuky. Podobný způsob práce zvolil i ve svých dalších dílech – např. No. 48 (night studio) (2015) a No. 51 (resting songs) (2017). Autor ke své opeře dodává: „Bas během představení zpívá party všech postav, jako kdyby si zpíval sám pro sebe. Tento postup do určité míry zkresluje určitost reality a vzbuzuje dojem, že sledujeme jakýsi proud myšlenek hlavní postavy. Jedná se o realitu, nebo spíše pozorujeme výjevy z nějakého snového či fantazijního světa? Je muž na pódiu vzhůru, spí, anebo je dokonce mrtvý? Tyto otázky bych rád ponechal bez jednoznačné odpovědi.“
Richard Ayres se narodil v roce 1965 v Cornwallu (Velká Británie). V roce 1986 se zúčastnil letních přednáškových cyklů Mortona Feldmana v Darmstadtu a v Dartingtonu – tato zkušenost jej natolik ovlivnila, že se rozhodl naplno věnovat hudbě. Studoval kompozici na University of Huddersfield a poté pokračoval v postgradálním studiu pod vedením Louise Andriessena na Královské konzervatoři v Den Haagu. Svá studia dokončil v roce 1992 a následně se usadil v Nizozemí, kde vyučuje skladbu na Amsterdamské konzervatoři. Ayresova hudba byla interpretována různými významnými evropskými soubory, které se specializují na soudobou hudbu, a rovněž mnoha orchestry. Při tvorbě operní verze příběhu Petra Pana spolupracoval se spisovatelkou a básnířkou Laviniou Greenlaw – premiéra tohoto díla proběhla v roce 2013 ve Stuttgartské opeře. Ayres se jako lektor zúčastnil festivalu Ostravské dny v letech 2009 a 2015. V rámci festivalu NODO 2016 byla poprvé ve scénickém zpracování uvedena jeho opera/melodrama No. 42 (V Alpách) (2008).