28. května od 13:00 Český rozhlas Vltava o fenoménu NODO

publikováno: 23.5.2018

Pondělí 28. 5. 201813:00 - 13:45, repríza 23:00- 23:45
https://vltava.rozhlas.cz/reflexe-hudba-5988782

Reflexe: Hudba! Fenomén NODO. Od Háby přes Cage k Sciarrinovi

O fenoménu NODO, které je pověstné propojením Národního divadla moravskoslezského s  Ostravským centrem nové hudby, mladým publikem, účastí špičkových interpretů ze zahraničí, Ostravskou bandou, i tlakem na výkon a čas v obou kamenných divadlech a industriálních prostorách (všechna představení se připravují v Ostravě), bude hovořit operní režisér Jiří Nekvasil, scénograf David Bazika a umělecký šéf festivalu Petr Kotík. 


Ve spojení je síla

V roce 2011 navštěvuje ředitel Národní divadla moravskoslezského Jiří Nekvasilpoprvéfestival Ostravské dny nové hudby. O pár dní později kuje v ostravské kuchyni uměleckého ředitele festivalu Petra Kotíka společně s vedoucí speciálních projektů divadla Ditou Eibenovouodvážné plány: založíme festival současné opery, otevřeme vám obě divadla a poskytneme zázemí operního provozu, budeme se konat vždy v sudém roce, kdy má pauzu bienále Ostravské dny. Přehlídku pak pojmenovali NODO, což vzniklo zkratkou New Opera Days Ostrava. Do těchto dní se uskutečnilo v rámci NODO 16 premiér, českých i světových (na premiérách je NODO založené), a v posledním červnovém týdnu tohoto roku přibude dalších šest, včetně nikdy neprovedené opery Aloise Háby. Ostrava si v současné opeře drží český unikát.

Punkové poměry
Dát dohromady na místě během deseti dní šest představení? Pro NODO nic mimořádného. S tlakem na čas, výkon a schopnosti inscenátorů a interpretů a také na nízký rozpočet jsou všichni v Ostravě zvyklí. Zkouškový plán je nastaven od rána do noci, operním orchestrem je Ostravská banda, letos to budou i hráči ONO - Ostrava New Orchestra. „Ti, se kterými na NODO pracuji, jsou na takový zápřah celoživotně připraveni. Snažím se to jen nekazit a přizpůsobit se tempu,“říká klíčový hráč týmu scénograf David Bazika, který si umí poradit i s obrovským industriálním prostorem v Trojhalí Karolína a s operním režisérem Jiřím Nekvasilem pomáhá i hostujícím inscenačním týmům. „Jeden z fenoménů NODO je také publikum, které se v Ostravě roky formovalo a soudobá hudba jej přitahuje, pořád se ta návštěvnost zvyšuje. NODO je jednoduše správný projekt, na správném místě. Když má něco vzniknout, vždycky se to stane, lidi se navzájem potkají,“ má jasno Jiří Nekvasil.

I nebesa se rozestoupí
Svět legendárních avantgardistů se na NODO prolíná se současnou tvorbou celosvětově známých skladatelů a aspoň jednou operou mladého autora. Letos sahá program nejhlouběji do historie, a to k opeře Aloise HábyPřijď království tvé (1939 - 42).„Jeho světoznámost k mému překvapení trvá, protože polovina mladé generace skladatelů dnes píše mikrotonální hudbu. V Ostravě jsme se rozhodli udělat Hábovu šestinotónovou operu o třech dějstvích (!), protože se dosud k tomu nikdo neměl. Každému, kdo tu partituru viděl, stály vlasy hrůzou na hlavě. Je to obrovský počin;musíme to slyšet a je úplně jedno, jestli se nám to bude líbit nebo ne,“poznamenal pro vltavské Reflexe umělecký ředitel NODO Petr Kotík. „V tom je to punkové řešení: vy prostě musíte věřit, že to všechno dobře dopadne, ale to platí jen v případě, že jste maximálně připraveni, jinak vám ta víra nepomůže. Když do toho dáte všechno, tak i nebesa se rozestoupí, v tom je kouzlo celé té věci a taky to napětí,“nabízí svou zkušenost z NODO David Bazika. 

Renáta Spisarová

zpět