Operní panorama Heleny Havlíkové

publikováno: 9.7.2018

Ještě ani neskončil „pokusný“ ročník přehlídky soudobého hudebního divadla Opera Nova, ke kterému se odhodlalo pražské Národní divadlo bez ohledu na časovou kolizi s dlouhodobě předem avizovaným festivalem NODO / New Opera Days Ostrava, a zavedené bienále v Ostravě začalo takovou událostí, kterou Opera Nova neměla šanci překonat - světovou premiérou šestinotónové opery Aloise Háby Přijď království Tvé.
Obě akce se přitom věnují soudobé opeře, žánru tak výlučnému, náročném a odstrkovanému – a fandů není zase tolik, aby se festivaly časově překrývaly. Navíc to vypadá, že z Prahy do Ostravy je mnohem dál než obráceně, třebaže vlaky jsou v obou směrech stejně pohodlné. Vymýtit pragocentrismus je obtížné i v soudobé opeře.
Také letošní čtvrtý ročník NODO (od 24. do 29. června) potvrdil, že tandem Petr Kotík – Jiří Nekvasil za vydatné podpory Renáty Spisarové-Kotík dokáže úžasně koncentrovat tvůrčí energii při nadšení pro současnou tvorbu a získat pro ni nejen muzikanty, ale i efektivní organizační štáb a hlavně diváky. Všichni umělci přijeli tak připravení, že v neuvěřitelném časovém limitu pouhých deseti dnů vzniklo pět originálních produkcí a jedna adaptovaná z Varšavy – všechny ve vynikajícím hudebním a inspirativním scénickém provedení. Přitom jen z letmého pohledu do partitur těchto skladeb, které často připomínají spíše grafická díla nebo „návody k použití“ bez normálních not, je jasné, že vyžadují schopnost adaptovat se na neobvyklé koncepty a styly – od interpretů, ale i od diváků. >>>

Helena Havlíková
Lidové noviny

zpět