V Brooklyn Rail vyšel rozhovor s Chayou Czernowin

Publikováno: 6.3.2020

V březnovém čísle online magazínu Brooklyn Rail vyšel rozhovor Ondreje Veselého se skladatelkou Chayou Czernowin. Rozhovor vznikl v průběhu 10. bienále Ostravských dnů (srpen 2019), kterých se Czernowin účastnila mj. jako lektorka Institutu.

Brooklyn Rail je jedním z předních amerických časopisů věnující se soudobému umění (výtvarné umění, hudba, film, literatura, atd.) Vychází 10x ročně. V březnovém čísle byl otištěn rozsáhlý rozhovor se skladatelkou a profesorkou kompozice na Harvardské universitě Chayou Czernowin, ve kterém mluvila o její práci a o Ostravských dnech 2019.

Chaya Czernowin s Ondrejem Veselým

[Poznámka šéfredaktora: Tento rozhovor vznikl během festivalového bienále současné hudby Ostravské dny 2019.]

Chaya Czernowin je mezinárodně slavná izraelská skladatelka. Studovala v Německu a USA, následně byla pozvána jako stipendistka prostřednictvím americké podpory z NEA [National Endowment for the Arts] do Asahi Shimbun v Japonsku. Byla rezidentkou v německé Akademie Schloss Solitude a působila ve Vídni. Její kompozice jsou hrány předními orchestry a interprety současné hudby po celém světě. Chaya Czernowin vyučovala na Státní universitě v Kalifornii [University of California at San Diego] a získala jako první žena titul profesorky kompozice na Universität für Musik and darstellende Kunst ve Vídni. Od roku 2009 je profesorkou kompozice na Harvardské univerzitě v Cambridge, Massachusetts.

Ondrej Veselý (Rail): Co považujete za výjimečné na tomto festivalu [Ostravské dny 2019]?

Chaya Czernowin: Je to tady naprosté šílenství, a jako každá taková šílená akce je moc dobře, že existuje! Ostravské dny jsou malým zázrakem, který uskutečnili Petr Kotík a Renáta Spisarová. Mít příležitost slyšet americké mimořádné skladby experimentální tradice a jejich evropské protějšky je nesmírně důležité.

Rail: Měla jste zde možnost slyšet něco, co Vás inspirovalo?

Czernowin: Symphonie Monotone-Silence Yvese Kleina [20 minut drženého akordu a 20 minut ticha]. Naprosto mimořádný zážitek byla ta tichá část díla. Toto téměř ticho nastoupilo poté, co dozněl akord. To byl opravdu výjimečný zážitek. Musím ale říct, obecně, že udělat na mě dojem je velmi, velmi těžké.

Rail: Z jakého důvodu?

Czernowin: Nesouvisí to s mým vkusem. Pokud na mě něco udělá dojem, tak je to vždy to, od čeho se musím něco naučit, na něco přijít. Mám ráda a poslouchám spoustu hudby. Je ale těžké aby na mě udělala hudba opravdu dojem, a to z toho důvodu, že dělám hudbu velmi dlouho, mnoho let, a to nejen jako skladatelka, ale také jako pedagožka. V obou případech jdu vždy proti konvenčnímu. Pracuji proti konvencím, což je podstata mého hudebního myšlení. A konvenci a návyky vždy vycítím. Jsem schopna velmi rychle poznat skladbu, která se nesnaží něco objevit. Něco takového prokouknu velmi rychle.

Když se ale setkám s něčím, co mě vyvede z míry, s hudbou, která je mimo mé pochopení, jde mi hlavou delší dobu, něco čemu nejsem schopna porozumět, vzbudí to ve mně zvědavost, jako by mě něco popíchlo. To se ale nestane příliš často.

---
Celý rozhovor si můžete (v angličtině) přečíst zde >>>

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2020 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz