Ostravan.cz: NODO v Ostravě, den první. Surrealistická ne-opera a vzrušující loučení se svobodou

Publikováno: 29.8.2020

Dny nové opery Ostrava zahájily v pátek svůj třídenní program. První den byly opery inscenovány v Divadle Antonína Dvořáka, které je tradiční adresou tohoto mimořádného operního bienále. V pátek zazněly dvě opery: Hibiki, Hibiki, vzhmoť! olomouckého skladatele Marka Keprta a Svatba srbské autorky Any Sokolović . Provedení řídili Petr Kotík a Jurij Galatenko v režii Petra Odo Macháčka a Jiřího Nekvasila. Obě opery byly nastudovány v české premiéře. 

Než se zaměříme na aktuální díla, jež v pátek zazněla, rád bych vyjádřil své uznání organizačnímu týmu NODO za to, že logisticky tak náročný podnik (při současných veletočích) vůbec dovedl do finále a nepovolil. Je to skvělé, neboť nová opera je úkaz natolik vzácného ražení a výskytu, že by byla věčná škoda žít jen operní minulostí.

 

(...)

Naopak, nelineární charakter Keprtovy hudby, který byl založen na prolínání a prostupování nástrojových barev, mi připadal docela zajímavý. Hudbu Hibiki charakterizovalo pomalé plynutí, primární roli hrály smyčce ve vysokých polohách a glissandových sekvencích, zajímavě byl exponován instrumentář perkusí a v závěru došlo i na jediný obsazený trombon, který však s ohledem na statickou hudební plochu větší napětí nepřinesl. Nevím, do jaké míry Marek Keprt usiloval o humor, jeho hudba místy působila napínavě jako Liškovy filmové partitury z Ďáblovy pasti či Markéty Lazarové Františka Vláčila. Ovšem když vstoupil na scénu modrý zajíček, připadal jsem si jako v nějaké karikatuře Lynchova Twin Peaks. Jestli výsledná dichotomie byla záměrem režiséra Petra Odo Macháčka, pak se podařila obstojně.

(...)

Ačkoli autorka v programu avizuje, že jednotlivé scény nedodržují logiku lineárního narativu, její síť radostných výjevů, zpěvů, různých slovních hříček i odvázaného „paření“ má přesto přirozenou a příjemně odsýpající chronologii. Svatba začíná běžným dnem, v němž probíhají ženské rituály a loučení se svobodou. Zde Sokolović situovala především úžasné a dravé rytmické elementy, které vycházejí z nepravidelného lichého metra srbského folkloru. Kontrastní polohy přinesla noční scenérie s koupáním a spaním, která měla hypnotickou magičnost a efemérní kouzlo také díky úžasnému výkonu Markéty Schaffartzik v ústřední roli nastávající nevěsty Milici.

 

Milan Bátor, Ostravan.cz | celý článek najdete zde >>>

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2020 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz