Publikováno: 21.9.2020
Páté bienále Dnů nové opery Ostrava nabídlo ve třech dnech mimořádně pestrý, silný a vyvážený program pěti produkcí. Každá z nich jedinečným způsobem zpracovávala naprosto odlišné téma, a přesto se vhodně doplňovaly, aniž by se navzájem jakkoli podobaly nebo překrývaly ať už obsahem či formou. Byla to cenná přehlídka pěti různých přístupů k řešení tvorby nové opery, které se neomezují zkostnatělými externími pravidly a svazujícími definicemi, ale naopak vykračují k novým a dosud nepříliš zdomácnělým způsobům prezentace, vyjádření a přenosu myšlenky. A přesto stále, jednoduše řečeno, bylo vždy co poslouchat a co sledovat.
I letošní NODO tak zcela dostálo svému slibu a neúnavné snaze nalézat, slovy Petra Kotíka, „díla a umělce, kteří zápolí s otázkami dneška a snaží se ve své práci toto úsilí autenticky zrcadlit.“ Právě nedogmatický přístup k umělecké tvorbě je – vedle veskrze přátelské atmosféry – jedním z nejvíce osvěžujících aspektů činnosti Ostravského centra a jeho každoroční bohaté hudební sklizně.
Jan Borek, Harmonie | celou reportáž si můžete přečíst zde >>>