Publikováno: 22.9.2020
Ve dnech 28. až 30. srpna 2020 se navzdory složitým a také kultuře značně nepřejícím okolnostem uskutečnil 5. ročník festivalu NODO/New Opera Days Ostrava/Dny nové opery Ostrava, a to alespoň v koronavirem vynuceně redukované podobě. Už jen skutečnost, že to organizátoři a účastníci nevzdali, je hodna vysokého ocenění – což vytýkám se vším důrazem a velkým uznáním před závorku hodnocení festivalových produkcí! Být normální v nenormální situaci vyžaduje odhodlání a odvahu.
NODO je jediný festival u nás, který se dlouhodobě věnuje tak výlučnému oboru, jakým je soudobá opera. (Snažení Petra Kofroně o podobnou pražskou přehlídku současné opery OPERA NOVA v rámci pražského Národního divadla na Nové scéně přes proklamace podpory novým vedením Pera Boye Hansena „tiše“ zmizelo a za předchozími dvěma ročníky Opery Nova 2018 a 2019 se zavřela voda.) NODO dokonce iniciuje u vybraných skladatelů nová díla – pro festival už napsali opery například Martin Smolka, Petr Kotík, Petr Cígler nebo František Chaloupka.
NODO jako bienále (mezi festivalem Ostravské dny v lichých letech zaměřeným na koncertní soudobou hudbu) v roce 2012 uvedli v život Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, a Petr Kotík, umělecký šéf Ostravského centra nové hudby. Synergicky tak propojili svou tvrdohlavou „umanutost“ soudobou hudbou. A je nanejvýš případné, že festival byl oceněn na letošní přehlídce českých a slovenských operních souborů OPERA 2020, na které mu udělena cena Výboru Jednoty hudebního divadla vyhrazená výrazným počinům v oblasti hudebního divadla.
Helena Havlíková, Opera Plus | celý článek si můžete přečíst zde >>>