Online premiéra Cageových Song Books

Publikováno: 3.12.2020

V pátek 4. prosince se na našem YouTube kanále objeví záznam představení z festivalu NODO 2018, Song Books I, II Johna CageSong Books je jedna ze stěžejních kompozic Johna Cage z roku 1970. Provedení se konalo na operní scéně Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě v nastudování Petra Kotíka, dlouholetého spolupracovníka Johna Cage. Dokumentární záznam 90minutového představení pořídil režisér Adam Ol’ha a poskytuje jedinečný pohled na detaily provedení a jednotlivé výstupy devíti sólistů a také hráčů Ostravské bandy. Záznam přibližuje pestrost a nepředvídatelný spád tohoto hudebního divadla, tak jak si ho autor představoval a jak se s touto skladbou Petr Kotík seznámil v průběhu několika provedení, na kterých v 70. a 80. letech spolupracoval přímo s autorem. Video záznam bude dostupný od 18:00, přímo na YouTube si pak můžete nastavit upomínku. Záznam bude k dispozici celý týden, až do pátku 11. prosince >>>


28. června 2018
20:30 | Divadlo Antonína Dvořáka
John Cage: SONG BOOKS I, II (1970) / česká premiéra

Soubor otevřených děl; verze pro 10 hlasů a elektroniku (Zpěvníky)

Hudba: John Cage 
Texty: Henry David Thoreau, Norman O. Brown, Erik Satie, Marcel Duchamp, Buckminster Fuller, Merce Cunningham, Marshall McLuhan a další

Hudební nastudování: Petr Kotík

Účinkují:
S.E.M. Ensemble /
Christina Kay, soprán
Nathan Repasz, elektronika
Petr Kotík, hlas
Alexander Dobson, baryton
Conrad Harris, housle
Pauline Kim Harris, housle
William Lang, trombon

Hostující umělci /
Veronika Holbová, soprán
Eva Marie Gieslová, soprán
Aneta Podracká Bendová, soprán
Vojtěch Šembera, baryton
Daniel Havel, flétna
Irvin Venyš, klarinet
Irene Serrahima Violant, housle
Anna Kellerová, kontrabas
Adam Druga, bicí

Česká premiéra, 90 min

V angličtině


Americký skladatel John Cage (1912–1992) zasáhl svým vlivem i ostatní druhy umění (tanec, divadlo, poezie, výtvarné umění, film), kde jeho podněty došly poměrně širokého uplatnění. Pro jeho tvorbu je charakteristický radikální rozchod s evropskou hudební tradicí i do té doby běžným chápáním umění. Po počátečních experimentech s hledáním nových zvuků dospívá Cage kolem roku 1950 k osobité koncepci hudby, která usiluje o překlenutí propasti mezi Uměním a Životem. Zdůrazňuje roli pozornosti v percepci umění a upozorňuje, že i ticho je plné zvuků (kterých si běžně nevšímáme). Podnětem mu byly přednášky D. T. Suzukiho o zen buddhismu, zejména učení o pluralitě center („každá bytost je středem Vesmíru“), které se stalo základem Cageova nového pojetí hudebního času a souhry (neboť nadále je v jeho díle každý hudebník brán jako nezávislá individualita).

Jaroslav Šťastný

Song Books (1970) je rozsáhlá kolekce sólových skladeb, navazující na dvě vokální sóla, která Cage napsal dříve. První díl obsahuje sóla 3–58, druhý sóla 59–92, ve třetím jsou instrukce k provedení. Jednotlivá sóla spadají do čtyř kategorií: 1. pro hlas, 2. pro hlas s elektronikou, 3. jevištní akce, 4. akce s elektronikou. Sóla je možno provádět v jakémkoliv výběru a mohou se jakkoliv překrývat. Některá jsou pouze krátkými popěvky či výstupy, ale např. Solo for Voice 58 (18 microtonal ragas) je celovečerní záležitostí, některá je možno realizovat i nástrojově. Elektronika není specifikována. Navzdory velké volnosti, kterou umožňují rozmanité typy notace a instrukcí, jsou tato sóla interpretačně velmi ošidná, neboť vyžadují zanícené, a přitom disciplinovaně neosobní provedení. Na Song Books je možno pohlížet jako na hudebně–surrealistické dílo, ovšem zbavené veškerých psychoanalytických aspektů.

Skladba Song Books byla komponovaná pro dvě eminentní sopranistky přelomu 50. a 60. let, Cathy Berberian (první manželku Luciana Beria) a Simone Rist (partnerku Josefa Antona Riedla). Je to skladba, která, jako většina Cageových kompozic té doby, zahrnuje množství materiálu k výběru interpreta. Ideálem není provést celou skladbu od první do poslední části, i když vyloučeno to není (jedná se o 92 sól ve dvou svazcích v souhrnném počtu 370 stran, nepočítáme-li další svazek návodů, instrukcí a pomocného materiálu). Tato flexibilita platí také pro možnosti Song Books prezentovat. Z toho důvodu drtivá většina provedení se konala buď v koncertních sálech nebo v loftech různého typu. Provedení v rámci festivalu NODO bylo jedním z mála, které se konalo na skutečné operní scéně, tedy tak, jak si to skladatel původně představoval. Z našich informací byla takováto produkce realizována pouze jednou, a to v rámci festivalu Wittener Tage für neue Kammermusik v roce 1982, na scéně tamního operního domu.

Petr Kotík

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2021 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz