Publikováno: 9.12.2020
V pátek 11. prosince uveřejníme záznam světové premiéry komorní opery Marka Keprta Hibiki, Hibiki, vzhmoť! (dle autora se jedná o chuťově-čichové komorní (ne)operu). Tato produkce zahájila 5. bienále festivalu NODO letos v srpnu. Režisérem inscenace byl Petr Odo Macháček z pražského Divadla Kámen. Opera, v jejímž názvu se hned dvakrát objevuje název věhlasné whisky, si hraje s minimalistickými barevnými i zvukovými modely. Text Keprtova libreta je pak surrealistickou hříčkou se zvukomalebnými slovy, která postupně ztrácejí svůj význam a objevují se v nezvyklých spojeních. Video záznam bude k dispozici od pátečních 18:00 na tomto odkaze, kde si také můžete nastavit upozornění >>>
28. srpna 2020
18:30 | Divadlo Antonína Dvořáka
Marek Keprt: HIBIKI, HIBIKI, VZHMOŤ! (2019-20) / světová premiéra
Chuťově-čichová komorní (ne)opera (objednávka festivalu NODO)
Hudba a libreto: Marek Keprt
Dirigent: Petr Kotík
Režie: Petr Odo Macháček
Scéna: David Bazika
Rekvizitu modrého zajíce vytvořila Adéla Macháčková.
Účinkují:
Markéta Israel Večeřová, soprán
Vendula Černá, soprán
Helena Kalambová, soprán
Michal Marhold, bas
Zdeňka Brychtová, herečka
Matěj Kohout, herec
Michaela Raisová, tanečnice
Ostravská banda
Světová premiéra, 45 min
V českém originále
Hibiki je prémiová japonská whisky. Znalci velmi oceňují její 17- a 21letou (i již téměř nedostupnou 30letou) variantu a taktéž tzv. Hibiki Japanese Harmony (bez údaje doby zrání). Pro degustaci whisky Hibiki je přitom zásadní správně aplikovat některá přísloví či rčení. Ale není to jen a pouze o whisky. Samotné slovo Hibiki v japonštině znamená „echo“ či „rezonance“. Zvuk, chuť, vůně, dotek, prostor – vše má své harmonie, echa, rezonance. Nechť nás oTkají…
Marek Keprt (1974, Olomouc) je klavírista, skladatel, hudební pedagog, ředitel a dramaturg mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc a umělecký vedoucí olomouckého ansámblu Lichtzwang. Studoval na Univerzitě hudebních a dramatických umění ve Vídni (1992–2000) – obory kompozice (Iván Eröd, David Kaufmann) a klavír (Alexander Jenner, Carmen Graf-Adnet). V letech 2000–2008 absolvoval doktorské studium hudební vědy na Katedře muzikologie Univerzity Palackého v Olomouci. V roce 2017 byl rezidentem Institutu festivalu Ostravské dny. V letech 2002–2014 vyučoval hudební teorii a klavír na Církevní konzervatoři v Opavě. Od roku 2002 působí jako odborný asistent Katedry muzikologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Za své kompozice obdržel několik ocenění v soutěži Generace Ostrava a stipendium nadace Albana Berga ve Vídni. Jeho skladby provedla mimo jiné Patricia Kopatchinskaja, Moravská filharmonie Olomouc, Orchestr Berg, Ostravská Banda, AuditivVokal Dresdenči Ensemble Mondrian.