KlasikaPlus: Petr Kotík: Byl jsem vždy černá ovce, moje kompozice se nedaly nikam zařadit

Publikováno: 26.2.2021

Petr Kotík se měl na podzim 2020 postavit před pražské publikum hned dvakrát. V říjnu jako host koncertu Cyklu soudobé hudby S v PKF – Prague Philharmonia, začátkem listopadu pak v DOXu jako dirigent zásadních děl Bernharda Langa. Zatímco Zásadní Lang je přeložen, koncert v PKF s názvem Promeškaná příležitost byl ve spolupráci s Českým rozhlasem ještě před Vánocemi nahrán a bude v blízké době uveden. (...)

V New Yorku, kde žijete, se v hudební sféře realizujete velmi aktivně. Navzdory tomu se ale pravidelně vracíte i do Česka, máte tu například festival Ostravské dny nové hudby. Proč?

Nedívám se na svoje cestování jako na „návraty“. Pro mě je každá cesta spíše krokem dopředu a má téměř vždy pracovní účel. Musím říct, že i můj osobní život je spojen s tím, co dělám jako hudebník a skladatel. Prakticky od počátku mé rezidence ve Spojených státech jsem navštěvoval Evropu a dnes je jak Ostrava, tak Praha téměř mým druhým domovem. Mám zde možnost realizovat projekty, některé z nich by jinde byly téměř nemyslitelné. Většina lidí v Praze se na Ostravu dívá svrchu. Znáte to tam?

Ano, znám, nejvíc skrze vaše festivaly.

V Ostravě mám velmi dobré pracovní podmínky. A za ta léta – brzy to bude čtvrtstoletí – k tomu přibyly věci osobní, samozřejmě, ale i ty jsou vázány na věci pracovní. Navíc jsem se v Moravskoslezském kraji setkal s postojem k hudbě, který je vzácný a znám ho jen z Finska. Jednotlivé umělecké disciplíny jsou na různých místech vždy trochu jinak ceněny. Výjimku má téměř vždy výtvarné umění, jistě z důvodu, že s výtvarnými objekty lze obchodovat. Bylo to ve Finsku, kde sem poprvé zažil jako nejváženější uměleckou disciplínu hudbu. Muzeum moderního umění v Helsinkách je ve srovnání s finskými hudebními institucemi chudý příbuzný. Každé malé město ve Finsku má alespoň komorní orchestr, a to na vysoké úrovni. V Moravskoslezském kraji je podobná mentalita. Ostrava má velmi slušný symfonický orchestr, i když podmínky nejsou ideální. Každé druhé dítě chodí do ZUŠ, na něco hraje či zpívá ve sboru, a není výjimkou vidět caparty, jak si nesou housle nebo hrají v cimbálovce. Ostravské publikum, které navštěvuje koncerty avantgardní soudobé hudby, je stejně velké jako ve městech mnohonásobně větších. Hudba je zde velmi ceněná. Aktuálně je to vidět na chystaném koncertním sále. Ten byl mimochodem oceněn v roce 2020 jako jeden z deseti nejlepších architektonických projektů podobného typu na světě. Je to opravdu zajímavá situace.

 

Lucia Maloveská, KlasikaPlus.cz / celý rozhovor naleznete zde >>>

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2021 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz