Mimořádná festivalová událost: Xenakis pro bicí nástroje!

Publikováno: 23.8.2021

V dnešním programu Ostravské bandy, který začíná v 19 hodin v Trojhalí Karolina,  upozorňujeme vedle českých a světových premiér skladatelů Luboše Mrkvičky, Jana Jiruchy, Any Sokolovič , Rolanda Dahindena a Miro Tótha na mimořádnou skladbu Iannise Xenakise Persephassa.

Po všech stránkách náročná, virtuózní skladba z roku 1969 je uváděna skutečně ojediněle, už jen protože, že klade obrovské nároky na bicí aparát. Šest hráčů kolem sebe soustředí cca 60 bicích nástrojů, mnohé z nich jsou velmi exotické a zabezpečit vše potřebné pro řádné provedení je výzvou pro každého pořadatele i hráče samotné. Dnes večer cca od 22:00 půlhodinové ikonické dílo pro bicí nástroje provedou:

Miklos Holló
Chris Nappi
János Nevelö
Jan Nepodal
Martin Opršál
Tamás Schlanger

Provedení vede dirigent Bruno Ferrandis.

Xenakisovu Persephassu si dnes nenechejte ujít! Tato příležitost může být ojedinělá!!


Název skladby Persephassa odkazuje k bohyni Persefoné (nebo Koré), jež ztělesňuje telurické síly (tj. síly vztahující se k Zemi) a proměnlivost života. Tyto jevy souvisejí s astronomickými cykly a ovlivňují živočišné druhy, zejména člověka – jejich základem jsou časově ohraničená období a opakování. Bicí nástroje jsou pak ve skladbě využity jako symboly telurických a nebeských událostí. Při práci na kompozici se Xenakis rozhodl uplatnit nové nástroje – jedná se o dřevěné či kovové simantry, které autor již předtím použil v díle Oresteia. Podobné nástroje jsou využívány v řeckých pravoslavných klášterech, jež skladatel vnímal jako „místa, kde znějí skutečné, starobylé rytmy, dosud nedotčené vlivem rádia nebo televize“. Při provedení skladby je 6 perkusionistů rozestaveno v kruhu okolo publika, party jednotlivých hráčů se různě překrývají a doplňují – hudba zaplňuje celý prostor a skladba se stává určitou „zvukovou choreografií“. Rytmy se různě „točí“ a okolo posluchačů se volně rozvíjejí chaotická mračna zvuku. Hudební proud na mnoha místech kompozice zrychluje a připomíná obří zvukový vír. Ačkoli tato „točitá smršť“ může evokovat kupříkladu extatické tance dervišů, Xenakis se nás nesnaží přivést do transu – náhlé střihy a přeryvy, často krátké a nepředvídatelně rozmístěné, vždy znovu aktivizují posluchačovu pozornost.

Les Percussions de Strasbourg

      

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2021 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz