Harmonie: Bernhard Lang. Očekávejte neočekávané

Publikováno: 8.11.2021

Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to! Tohoto hesla se jako mantry drží rakouský skladatel Bernhard Lang. Tento klavírista, nadžánrový umělec a improvizátor ve své nezaměnitelně pestré, nápadité hudbě integruje evropskou klasickou hudbu, avantgardu 20. století, jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM i pokročilé postupy elektronické a počítačové hudby. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filosofických konceptů včetně teorie diference a opakování Gillese Deleuze nebo monadologie G. W. Leibnize. Důležitou složku jeho tvorby tvoří série Monadologie, v níž reinterpretuje – či spíše znovu-komponuje – slavná díla z dějin klasické hudby. Kromě studia kompozice, jazzu a klasického klavíru si Lang prošel také vzděláním v oblasti filosofie a německé filologie. Jak s úsměvem vzpomíná, přes den na konzervatoři cvičil Chopina a večer s kapelou hrál ve zkušebně rock. Dodnes navštěvuje vídeňské kluby a sleduje tamější scénu experimentální hudby a diskžokejů, od nichž převzal techniky samplování, loopingu či scratchingu. Od roku 2009 se jeho kompozice pravidelně objevují na českých festivalech Ostravské dny a New Opera Days Ostrava. Do Ostravy se Bernhard Lang vrací rovněž jako žádaný lektor Institutu Ostravské dny.

Program večera Zásadní Lang představí celkem tři skladby pro různá nástrojová obsazení, zpracovávající různý zdrojový materiál od jmen, jakými jsou Miles Davis, Ludwig van Beethoven a Leoš Janáček. Je v tomto výběru nějaký dramaturgická idea či vývojová linie, kterou můžeme sledovat? Rozhodně. Výběr byl nápadem Petra Kotíka, který řekl: „převraťme dramaturgii koncertu!“ Začneme tedy intenzivní, hlasitou skladbou a skončíme velmi jemně, až lyricky. Podobu večera jsme s Petrem dlouze probírali. Většina nápadů byla jeho a já moc rád souhlasil. Hlavní je nepřinést očekávané, ale spíše něco nečekaného. Je to dobrý nápad i proto, že třetí věta Loops for Leoš bude uvedena vůbec poprvé.

Na světovou premiéru původní verze této skladby v rámci Ostravských dnů 2017 si dobře pamatuji. V tomto programu máme uvedenou revizi z loňského roku. Přibyla tedy od posledně nová, třetí věta? Ano. Původní verze vznikala popravdě za velmi stresujících podmínek. Dokončovali jsme ji prakticky na místě, tedy v kanceláři Ostravského centra, kde jsme třeba narychlo kopírovali jednotlivé party. Od té doby se skladby zhostilo vydavatelství, které ji dále zpracovalo a editovalo – a já jsem dopsal třetí větu. Ta vychází z Janáčkovy skladby Sýček neodletěl (z cyklu Po zarostlém chodníčku) a byla dalším z nápadů Petra Kotíka. Jednoduše mě požádal, abych napsal třetí větu. A Petr je člověk, kterému nelze říct ne! (smích) Nakonec jsem ji napsal celkem rychle a přidal k původní skladbě. Ale nemohu vyloučit, že mě Petr Kotík jednoho dne přemluví k napsání čtvrté věty! (smích)

Jan Borek, Harmonie | celý rozhovor si můžete přečíst zde >>>

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2021 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz