HIS Voice: Dějiny hudby jako gigantický archiv samplů

Publikováno: 18.12.2021

O opakování a citacích v díle Bernharda Langa.

Podívejme se třeba na Langovu skladbu Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“, která je postavená na půdorysu Beethovenova třetího klavírního koncertu c moll. Má, stejně jako originál, okolo půl hodiny a sestává ze tří vět. V čem se tedy skladba dnes čtyřiašedesátiletého šibalsky se usmívajícího autora liší od starého dobrého Ludwiga vana? Především jsou to smyčky, všudypřítomná opakování.

„Prostě mě to baví,“ odpovídá na nabízející se otázku německého novináře pro časopis Orpheus. „Říct si: ‚Všechno už bylo řečeno, pojďme to říct znovu‘ je pro mě umělecké východisko. Má celá existence a vědomí není nic jiného než neustále reflektování toho, co už se stalo. Jsem to, co bylo. Tvůrčí přemýšlení o téhle kontradikci ve mně vzbuzuje iniciativu a motivaci.“

Na kouzlo repetice, redefinování děl jiných autorů a mnoho dalších věcí jsem se Langa zeptal i já.  Potkali jsme se v předvečer koncertu s názvem Zásadní Lang, který si pro pražské Centrum současného umění DOX+ připravilo Ostravské centrum nové hudby. Petr Kotík a Johannes Kalitzke ten večer dirigovali PKF – Prague Philharmonia a Ostravskou bandu, jako sólisté se představili klavírista Miroslav Beinhauer a basklarinetista Gareth Davis. Vedle „Loops for Ludvik“ zazněly ještě „Loops for Davis“ a „Loops for Leoš“.

Jiří Slabihoudek, HIS Voice / celý text si můžete přečíst zde >>> 

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz