Luigi Nono: Prometeo. Monument soudobé hudby v Ostravě na festivalu NODO

Publikováno: 26.5.2022

Za měsíc začíná NODO / Dny nové opery Ostrava 2022

Ostrava, 26. května 2022 – Bienále NODO nabízí ve dnech 25. – 30. června osm světových a českých premiér hudebního divadla současnosti. Festival zahájí dílem Salvatora Sciarrina Superflumina, jehož námětem je bezdomovectví, samota a opuštěnost. Šestidenní přehlídka vyvrcholí zvukově-prostorovým monumentem Prometeo. Tragédie slyšení. Jeho autorem je nejvýznačnější italský skladatel 20. století Luigi Nono. Prostor rozezní čtyři orchestry s dvěma dirigenty, pěvecký sbor, řada instrumentálních i vokálních sólistů, narátoři a rozsáhlá elektronická aparatura. To vše na osmi v několika metrech nad zemí vyvýšených pódiích, v majestátném prostoru krytého náměstí Trojhalí Karolina v centru Ostravy. Na produkcích osmi oper se letos podílejí týmy a umělci od nás, z Polska, Německa, Itálie, Slovenska, USA a Velké Británie.

Jak je tomu na produkcích Ostravského centra nové hudby zvykem, program festivalu zahrnuje nejen díla proslulých skladatelů, ale též nové opery skladatelů mladé a velmi mladé generace: Matouše Hejla z Prahy, Judith Berkson z New Yorku, James Laytona z Londýna, Lucie Páchové z Brna Miroslav Tótha z Bratislavy. Součástí NODO 2022  bude také kompletní provedení Many Many Women od Petra Kotíka. Tento opus magnum z let 1975–78, šestihodinová skladba (bez přerušení) na text Gertrudy Stein (krátká povídka Many Many Women z roku 1910) dostane poprvé scénickou podobu. Jejím autorem je berlínský režisér, scénograf a výtvarník Jo Fabian.

Jak Many Many Women, tak Prometeo se naprosto vymykají tradičnímu pojetí opery. Přesto je Prometeo (1981–84, rev. 1985) Luigiho Nona všeobecně považován za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla. U Kotíkovy skladby je tomu jinak – skladba původně vznikla jako čistě koncertní dílo, které svou formou a mimořádným výkonem šesti zpěváků vybízí ke scénickému provedení.  Luigi Nono, se kterým na Prometeovi spolupracovali výtvarník Emilio Vedova a (tehdy mladý) architekt Renzo Piano, pátrá ve svém díle po smyslu hudby a umění obecně. Nono se zdev úzké spolupráci s italským filozofem a politikem Massimem Cacciarim přiklání spíše ke konceptuálnímu pojetí opery. Premiéra první verze díla se uskutečnila v roce 1984 v odsvěceném benátském kostele San Lorenzo, o rok později už pak zazněla v revidované, finální verzi, a to v milánské tovární hale ocelářské firmy. Tímto „chrámem průmyslu“ bude v Ostravě Trojhalí Karolina – obří postindustriální prostor, který se stane jedním z protagonistů celého díla. Scénické realizace Prometea se ujme tandem Jiří Nekvasil a David Bazika a technický tým Národního divadla moravskoslezského v čele s Otakarem Mlčochem

Prometeo je dílo, které odmítá vyprávění, reprezentaci, kompromis mezi poslechem a scénografií, a to právě proto, že se zrodilo z vůle objevovat a stimulovat schopnost hlubšího poslechu. Ze své podstaty má sloužit jako výzva, abychom nic nepřijímali jako předem dané. Dramatická složka Prometea se odehrává spíše ve sféře zvuku než příběhu tlumočeného zpěváky. Právě zvuk je esenciální složkou tohoto hudebního gigantu: svědčí o tom i živá elektronika, která se zvukem plynoucím ze čtyř orchestrálních skupin, sboru a sólistů nepřetržitě manipuluje. O elektroniku se na místě postará tým z italského GRAIM studia pod vedením skladatele a zvukového designéra Lucy Richelliho

Instrumentální složku obstará mezinárodní symfonický orchestr ONO – Ostrava New Orchestra společně se členy Ostravské bandy, a to pod vedením dirigentů Jiřího Rožně  a Petra Kotíka. Vokální sekce pak čítá pět sólistů (sopranistky Jen Wu a Elizabeth van Os, kontratenorista Padraic Costello, kontraaltistka Justina Vaitkuté a tenorista Felix Heuser), dva narátory (Micol Pambieri a Sergio Basile) a rozsáhlý sborový part, kterého se pod vedením sbormistra Jurije Galatenka ujme Canticum Ostrava.

 


Permanentky a vstupenky na NODO 2022:

Vstupenky jsou k dostání online v síti GoOut, na stránkách OstravaInfo nebo na pobočkách Ostravského informačního servisu. 

FESTIVALOVÁ PERMANENTKA/ všech 8 představení: 1200 / 800 Kč* (ke koupi zde)
JEDNOTLIVÉ VSTUPNÉ (bez možnosti slevy): 300 Kč

25. 6. | Superflumina / Sciarrino
26. 6. | Přízraky / Hejl
27. 6. | Many Many Women / Kotík
28. 6. | Partial Memories + saudade + Approximate / Berkson – Layton – Páchová
29. 6. | Nulanus (představení na lyžařské sjedovce - ZDARMA) / Tóth
30. 6. | Prometeo. Tragedia dell’ascolto / Nono

* Slevu držitelům průkazů ISIC / ITIC (studenti, pedagogové), ZTP/P a seniorům poskytujeme pouze ve formě permanentky.

NODO / Dny nové opery Ostrava se konají za podpory statutárního města Ostravy, Ministerstva kultury ČR, Moravskoslezského kraje, Ernst von Siemens Music Foundation, Česko-německého fondu budoucnosti a díky dalším institucím, nadacím i podpoře soukromého sektoru jako je SATUM nebo OKK. Za kontinuální velkorysou pomoc Ostravskému centru nové hudby děkujeme Liboru a Veronice Winklerovým a také Martinu Vohánkovi. Generálním mediálním partnerem festivalu je Český rozhlas Vltava, hlavním mediálním partnerem je Česká televize.

Festival NODO organizuje Ostravské centrum nové hudby Národní divadlo moravskoslezské. Více informace k našim projektům naleznete na www.newmusicostrava.cz.

Informace a tiskové materiály:
Kristýna Konczyna
Ostravské centrum nové hudby
email: konczyna@newmusicostrava.cz
tel.: 777 613 184

Kde nás najdete:
www.newmusicostrava.cz
YouTube: newmusicostrava
Facebook: ocnhOva
Instagram: ocnh

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz