Ostravan.cz: Petr Kotík před festivalem NODO: Jde o to, prezentovat díla autentická a ryzí. O hodnocení se postará čas

Publikováno: 18.6.2022

Ve dnech 25. až 30. června se uskuteční festival Dny nové opery Ostrava (NODO) který cílí na možnosti a podoby hudebního divadla 21. století. Bienále se koná od roku 2012 a střídá se s festivalem Ostravské dny, který je zaměřen především na koncertní hudbu. Jedná se o jediný projekt svého druhu v České republice, který si získal přirozeně status mezinárodní přehlídky současného umění. Také v letošním roce zazní nové operní kompozice českých i zahraničních autorů. O aspektech současného umění jsme hovořili s uměleckým šéfem přehlídky a zakladatelem Ostravského centra nové hudby Petrem Kotíkem.

Dny nové opery už svým názvem predikují novou hudbu. Existuje vůbec nová hudba?

Název „nová hudba“ vznikl jako nutnost diferencovat hudební úsilí určitých skladatelů od zapšklého konzervatismu těch, kteří se křečovitě drželi minulosti. Z pojmu nová hudba už dávno vyprchal náboj radikálního gesta (statement). Přesto má do určité míry opodstatnění v atmosféře kultury, kdy umělecké instituce řídí vesměs úředníci, kteří se zajímají jen o to, kolik prodají vstupenek, tedy z velmi konvenčního úhlu.

Žádné umění nevzniká bez interakce či kontextu s tím, co už proběhlo. Někdo se dívá do minulosti, někdo do budoucnosti. Kam se díváte vy?

Do přítomnosti. To je také to jediné, čemu má člověk šanci porozumět. Minulost je nám známá pouze částečně, a tudíž jí nelze úplně rozumět (i přes tvrzení akademiků, většina z nich sice zná hodně, ale rozumí málu). A budoucnost, to by si člověk hrál na proroka.

Milan Bátor, Ostravan.cz / celý rozhovor si můžete přečíst zde >>> 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz