V Ostravě se píšou operní dějiny. Světové a české premiéry na NODO už od soboty 25. června!

Publikováno: 22.6.2022

Ostrava, 22. června – Už týden zkouší v Ostravě více než stovka hudebníků a tvůrců z 12 zemí Evropy a USA: 6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. – 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací. Hudba Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka nebo Luigiho Nona a dalších čtyř autorek a autorů rozezní prostory Divadla Antonína Dvořáka a Divadla Jiřího Myrona i velkorysé dvoulodí v Trojhalí Karolina. Bonusovým představením bude dokumentární opera v terénu: Nulanus Miroslava Tótha pro lyžařský vlek v létě. Ten se rozjede na Ski areálu Opálená blízko Čeladné.

Festival NODO letos slaví deset let od svého založení. U jeho zrodu stál v roce 2012 ředitel Národního divadla moravskoslezského (NDMJiří Nekvasil a tehdejší koordinátorka externích projektů Dita Eibenová. A právě spojení čtyřsouborové obří instituce a malého nezávislého spolku Ostravské centrum nové hudby (Petr Kotík a spol.) vneslo na českou kulturní scénu naprosto unikátní možnosti pro nastudování a provádění děl současného hudebního divadla. Vedle sebe se tak objevují kvůli své náročnosti díla uváděná zřídkakdy nebo vůbec ne a opery napsané přímo pro festival. Těch bylo včetně tohoto bienále už šestnáct.  

Vyzvánějící zvon, anonymní nádraží i lyžařský vlek v létě

Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti – 200 stran manuálu ohledně požadavků na akustické propojení klasických nástrojů a složité elektroniky (italský tým pod vedením Lucy Richelliho), množství účinkujících a technické podpory (přibližně 100 účastníků) a zásadní role vedoucího dirigenta (Jiří Rožeň), je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dellascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. 6.). 

Otevíráme dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. 6.).

Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o 10 obrazech tvůrců Miroslava Tótha Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Doporučujeme vycházkovou a sportovní obuv.

Objednávky NODO i scénická verze šestihodinové hudební meditace

Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla (1989), experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové (1988), komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977) a opera v sedmi obrazech saudadeanglického skladatele Jamese Laytona (1996). Zadávání operních objednávek nové generaci tvůrců je v Ostravě unikátem, který nemá ve středoevropském prostoru srovnání. Filozofie festivalu vychází z přesvědčení, že je naprosto žádoucí dávat prostor současným umělcům a umělkyním, neboť právě ti jsou nejcitlivějšími pozorovateli a komentátory dneška

Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie VášováMarek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka (1942) na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.

Program je typickým příkladem toho, jak Ostravské centrum nové hudby koncipuje své festivaly: mistrovská díla a díla etablovaných skladatelů jsou na programu bok po boku se skladbami mladých a někdy i začínajících umělců. Považuji to za jeden z nejvýznamnějších aspektů projektů, které realizujeme nejen v Ostravě,“ říká umělecký ředitel OCNH Petr Kotík a dodává: „Všechny letošní opery mladých skladatelů vznikly pro NODO 2022, některé z nich byly dokončeny před několika dny, nebo se ještě upravují v průběhu zkoušek. To v minulosti nebylo nic zvláštního, i když dnes tato skutečnost děsí většinu manažerů, kteří řídí kulturní instituce po celém světě.“

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz