KlasikaPlus: Dny nové opery v Ostravě – inspirativně prožitý čas

Publikováno: 30.6.2022

„Svým způsobem bylo každé dílo osvěžující, neboť přineslo naprosto svébytná řešení, která nelze považovat za povrchní, eklektická či konzumní.“

„Vzhledem k proměnným veličinám nepůsobí Many Many Women schematicky, spíše evokuje pozapomenutou, řemeslně poctivou práci dávných anonymních mistrů.“

„Ačkoli značná část dosavadní tvorby Laytona podléhala statickým útvarům, Saudade má naprosto odlišné atributy.“

Dva dny a čtyři opery. Dny nové opery v Ostravě jsou v plném proudu a jejich dramaturgie je podle očekávání plná zážitků a pozoruhodných realizací. Navštívili jsme představení, která se konala ve dnech 27. a 28. června. Během dvou dnů zazněly opery Many Many Women Petra Kotíka, Částečné vzpomínky Judith Berkson, Přiblížit se Lucie Páchové a Saudade Jamese Laytona. Kotíkova velkoplošná opera se odehrála v Divadle Jiřího Myrona 27. června. Tři jednoaktové opery zmíněných autorů byly inscenovány v Divadle Antonína Dvořáka o den později.

Nejdříve Kotíkův operní monument. Přesnější je hovořit o Many Many Women jako o vokálně-instrumentální skladbě inspirované textem Gertrudy Stein. Rozsáhlá šestihodinová kompozice vznikla v letech 1975 až 1978, jednalo se tak o vzácnou možnost dostat se ke kořenům Kotíkovy tvorby. Many Many Women je psána pro šest nástrojů (dvě flétny, dvě trubky, dva trombóny) a šest zpěvních hlasů (dva soprány, kontratenor, tenor, basbaryton a bas). Dílo dosud nikdy nebylo provedeno scénicky, hozenou rukavici přijal režisér a autor scénického designu Jo Fabian.

Milan Bátor, KlasikaPlus.cz | celou reportáž si můžete přečíst zde >>>

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz