Publikováno: 1.7.2022
Šestý ročník NODO, tedy Dnů nové opery v Ostravě, zakončila v poslední červnový den česká premiéra „tragédie slyšení“ Prométheus italského skladatele Luigiho Nona. Dílo bylo uvedeno v netradičních kulisách nákladních aut a vyvýšených továrních plošin, na kterých byli rozmístěni účinkující. Za závěrečným večerem NODO se ohlíží hudebni publicistka Lenka Nota.
(...)
Scénické realizace se ujal režisér Jiří Nekvasil s jevištním výtvarníkem Davidem Bazikou. Prostor v Trojhalí zaplnili do kruhu postavenými nákladními auty, na jejichž korbách byly rozmístěny jednotlivé nástrojové skupiny, sólisté, dirigenti, zvukaři a sbor. Publikum sedělo uprostřed tohoto kruhu, v jehož středu bylo zvýšené pódium pro oba dirigenty a zvukové mistry. U vstupu do haly plál prométheovský oheň – na uhlících blikající velké blinkry z nákladních aut. Tento jednoduchý nápad se výborně pojil s industriálními prostorami Trojhalí a vytvořil jakousi aktualizovanou formu antického divadla – propojení prostoru s diváky a účinkujícími ve společném kruhu.
(...)
Snad se i v budoucnosti najdou osvícení donátoři podporující další uvádění ojedinělých děl evropské kultury na tomto festivalu: Poučený a vzdělaný umělec, který se zajímá o společenské dění, historii, společenské vědy a technologii, má skrze svou tvorbu přispívat a iniciovat změny ve společnosti, provokovat a vést k přemýšlení, potažmo jednání, tvrdí Nono. A to je to, co je podle mého názoru v dnešní době nejvíce třeba.
Lenka Nota, Ostravan.cz / celý článek si můžete přečíst zde >>>