The New York Times: Experimentální a brilantní (recenze CD)

Publikováno: 26.3.2020

Saxofonista a skladatel Roscoe Mitchell je známý jako zakládající člen souboru Art Ensemble of Chicago. Přesto pokaždé, když tvoří mimo široký styl této skupiny, jeho hudba má velké spektrum pojetí. Když jsem psal recenzi v roce 2019 [do New York Times] o koncertech, které měl Mitchell v Park Avenue Armory, obdivoval jsem se jeho téměř hrdinskému sólovému výkonu na saxofon a vyzdvihoval též meditativní ráz jeho skladeb pro komorní soubory.

Jeho nejnovější nahrávka, která vyšla tento týden na CD značky Wide Hive label, poskytuje ještě širší pohled na jeho tvorbu. Neuvěřitelnou senzací [jaw-dropping] je na tomto CD 20minutová titulní skladba „Distant Radio Transmission“, kterou hraje Mitchell se 33členným orchestrem [Ostravská banda], diriguje Petr Kotík. Stejně tak jako mnohé nedávno dokončené Mitchellovy orchestrální skladby, i tato má své kořeny ve starších improvizovaných nahrávkách jeho tria. (Poté, co byla improvizovaná verze této skladby přepsána a částečně instrumentována jeho spolupracovníky, dokončil Mitchell kompletní orchestrální partituru v roce 2017.)

Co bylo kdysi lehce avantgardní, je nyní experimentální senzačním způsobem [luminously experimental]. Skladba začíná elektronikou, která se prolíná s ostrými harmoniemi dechových nástrojů a melodickými perkusemi. Barytonista Thomas Buckner – dlouholetý spolupracovník Roberta Ashleyho v jeho operách – vnáší později do této směsi abstraktní tajemné barvy. Přibližně v polovině vstupuje Mitchell ornamentálním sólem na sopránový saxofon, které pozvolna ustoupí svěžím konfiguracím v širším orchestru. Je z toho cítit mimořádná inteligence.

Toto hudba se neposlouchá snadno a lehce. Pokud se ale člověk soustředí na citlivé detaily, tak není těžké, v této „Distant Radio Transmission“, být pohlcen intenzitou fantazie tohoto umělce.

Seth Colter Walls, The NYT, 26. března 2020

Článek v originálním znění naleznete zde >>>