KlasikaPlus | Petr Kotík: Když děláte to, co je správné, co si vyžaduje evoluce, tak se o vás pánbůh postará

Publikováno: 7.6.2021

Petr Veber ze serveru KlasikaPlus.cz vyzpovídal během příprav na koncert Essential Changes skladatele, dirigenta a spiritus agens Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka:

Koncert nese název Essential Changes. Předcházely mu v minulých letech dva monografické programy: v roce 2018 jste se věnovali dílům Mortona Feldmana, v roce 2019 hudbě Iannise Xenakise. Budete pokračovat? A co přesně znamená slovo „zásadní“ v názvech koncertů?

Už je to třetí projekt, který děláme na stejném místě se stejnými záměrem. Takže slovo zásadní se změnilo v titul. A všechny tituly za určitou dobu nabírají svůj vlastní smysl, který se pak někdy už úplně neztotožňuje s původním smyslem toho slova. První byl „Zásadní Feldman“. Provedli jsme tři díla, která jsme zařadili do zásadních skladeb orchestrálního žánru. Pak jsme hráli tři zásadní díla Xenakisova. A pokračujeme. Připravujeme „Zásadního Bernarda Langa“, ale tento program jsme museli odložit. Namísto toho pokračujeme a snažíme se o kontinuitu. A tak jsme postavili dnešní program… a pak jsme zjistili, že zásadní v tomto programu jsou změny, které se staly v polovině minulého století.

Jak byste přiblížil svou skladbu The Plains at Gordium?

Název mé skladby souvisí s gordickým uzlem. Je to založeno na příhodě, kdy Alexander Veliký v místě zvaném Gordium dokázal rozvázat ten pověstný uzel. Neví se samozřejmě, jestli ho rozvázal, a nebo rozetnul mečem. Ale stalo se, říká legenda. Já jsem byl v určité osobní situaci a připadala mi jako gordický uzel, tak jsem to téma použil do titulu.

Jde o hodně jinou skladbu, než jsou ostatní na koncertě?

Ne. Asi jako když posloucháte Mozarta a Haydna. Jiná hudba, ale není to jiné. To není večer kontrastů.

Vnímáte ticho jako součást hudby, nebo jako její protějšek?

Ticho je část hudby. V konceptu, se kterým začal Cage, ticho není pauza. V klasické hudbě před Cagem se o tichu nemluví, mluví se o pauze. Ticho ale přestalo být pauzou. Když čtete Cageovu knihu Silence, která byla myslím přeložena i do češtiny, tak tam najdete jednu důležitou myšlenku: „…dostat věci zpět samy k sobě“. Abychom například při poslechu kastanět neměli představu Španělska. Kastaněty nejsou Španělsko. Zbavit se symbolismu, věci by měly přestat symbolizovat něco jiného, než co jsou samy o sobě. To jak jsou, přece stačí. Hudba by měla být hudbou, neměla by představovat, jak ptáčci zpívají. Na louce…


Petr Veber, KlasikaPlus | celý rozhovor najdete zde >>>

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz