Publikováno: 29.8.2021
Třemi závěrečnými koncerty skončil v sobotu další ročník Ostravských dnů, desetidenního festivalu hudby dneška. První z koncertů stvrdil vysokou kvalitu skladeb rezidentů festivalového Institutu, druhý uvedl náročnou kompozici Salvatora Sciarrina a třetím koncertem vše vyvrcholilo, když zazněly čtyři skladby napsané v několika posledních letech a v podání PKF - Pražské komorní filharmonie.
Sciarrino požaduje v zápisu skladby Studi per l’intonazione del mare stovku saxofonistů a stovku hráčů na flétny. Takového počtu jsme svědky nebyli a nevím, zda takto naplněné provedení vůbec někdy proběhlo. I tak jsme byli svědky velice originální, a navíc od další Sciarrinovy tvorby dosti odlišné skladby, v níž nad dynamicky proměnlivými party fléten a saxofonů vynikl kontratenor Johannese Wienerse.
(...)
Čistého času zněla hudba na festivalu tři a půl dne, a tak pochopitelně vrcholných okamžiků byla celá řada. Nezapomenutelné pro mě určitě zůstane provedení opusu De Profundis Frederika Rzewského v podání Daana Vandewalla. Jeho virtuozita je pověstná, v tomto případě však povýšilo interpretaci skladby jejich mnohaleté přátelství. Pianista totiž nad klavírním partem, který je sám o sobě náročný na výraz, jako další v podstatě samostatný part civilně a velice autenticky převypráví úryvky z dopisu Oscara Wildea, kteréžto vyprávění v některých pasážích přechází do mumlání, žvatlání, smíchu apod., přičemž obě řečené roviny si, co se týče rytmu a výrazu, částečně žijí svým vlastním životem.
Martin Režný, Ostravan.cz
Celý článek najdete zde >>>