Z Vídně

28.8.2019, 18:30, Staré koupelny, Důl Hlubina

KOUPIT VSTUPENKU
•• STÁHNĚTE SI PROGRAM KONCERTU ••
••• STÁHNĚTE SI TEXTY O AUTORECH A SKLADBÁCH •••


Studio Dan
Daniel Riegler, umělecký vedoucí

Jee Won Kim*: Who Am I? (2017) WP
James Ilgenfritz*: In The Summer Every Truth Is Like A Saturday (2019) WP
Christoph Walder: vozmozhnost (2016)
Mirela Ivičević: The F SonG (2014)
Oxana Omelchuk: wow and flutter (2017)

* = rezidenti Institutu Ostravské dny 2019
WP = světová premiéra

Koncert Studia Dan z Vídně má na programu skladby mladých evropských skladatelů. Běloruská skladatelka žijící v Kolíně nad Rýnem Oxana Omelchuk napsala (v objednávce Studia Dan) wow and flutterpro dva sólové pozouny, kterou zahrají Matthias Muche (z Kolína nad Rýnem) a Daniel Riegler, zakladatel a vedoucí souboru. Další skladby jsou z vídeňské hudební scény: hudba Mirely Ivičević a Christopha Waldera předvede silné stránky interpretační zkušenosti souboru – střídání improvizace s přesným záznamem (Daniel Riegler tuto techniku označuje jako „comprovised music“). Dále Studio Dan uvede skladbu dvou studentů-rezidentů Institutu Ostravské dny, Jee Won Kim a Jamese Ilgenfritze.


Změna programu vyhrazena.


 

Jee Won Kim – Who Am I? (2017)

         Jee Won Kim se narodila v Jižní Koreji v roce 1994. Je držitelkou bakalářského titulu v oboru skladba z Chung-Ang University (CAU), kde studovala u Insuna-Cho, a v současné době studuje v magisterském programu na Manhattan School of Music (MSM) pod vedením Reiko Fütinga. V minulosti jí byly uděleny různé ceny, ocenění a stipendia v Jižní Koreji, Spojených státech či Itálii. Provedení jejích děl se ujal soubor Unheard-of//Ensemble a dále také hudebníci z univerzit CAU a MSM.

         Kompozice Who Am I? (Kdo jsem já, 2017) se skládá ze tří částí: I.Versions of Me (Verze mého „já“), II.Confusion (Zmatení) a III.Who Am I? (Kdo jsem já?) a líčí osobní zkušenosti autorky: „Zpočátku vnímali lidé v mém okolí mé ‚pravé já‘, postupně ho však nahradila jeho špatně pochopená verze, protože má slova s ostatními lidmi nesouzněla tak, jak jsem očekávala. To mě zmátlo. Později mě všichni začali vnímat tímto pomýleným způsobem a měla jsem pocit, že ztrácím své ‚pravé já‘. Snažím se ho marně najít, zatímco předstírám, že jsem onou ‚špatně pochopenou verzí‘, za kterou mě mají ostatní. Nacházím se kdesi hluboko uprostřed tohoto začarovaném kruhu a ptám se: Kdo jsem já?“

Jee Won Kim

James Ilgenfritz – In The Summer Every Truth Is Like A Saturday (2019)

         Skladatel a kontrabasista James Ilgenfritz vede soubor Anagram Ensemble a pravidelně vystupuje jako sólista. V červnu 2018 byl již podruhé rezidentním umělcem v experimentálním prostoru The Stone, který založil John Zorn. V rámci tohoto pobytu byly provedeny jeho skladby vytvořené pro soubory Momenta Quartet, The New Thread Saxophone Quartet, Supové/Moore/Choi Trio či pro flétnistku Margaret Lancaster; autor zde rovněž představil kompozice pro sólový kontrabas od Anthonyho Donofria, Johna Kinga a Lucie Vítkové. Ilgenfritz jako interpret vystupoval v různých částech USA, Kanady, České republiky, Itálie, Maďarska, Německa, Polska, Švýcarska či Indonésie. Jeho významná vystoupení zahrnovala spolupráci např. s komponisty/improvizátory Pauline Oliveros, Rufusem Reidem či „Blue“ Genem Tyrannym a mnoha dalšími. Ingenfritz získal bakalářský titul v oboru hudební interpretace na University of Michigan a svá magisterská studia v oboru soudobá hudební interpretace pak absolvoval na University of California San Diego. Na Brooklyn Conservatory of Music vede výuku hry na kontrabas (Suzuki program). Tento podzim začne studovat v doktorském programu hudební kompozici, improvizaci a technologii na University of California Irvine.

         Na skladbě In The Summer Every Truth Is Like A Saturday (V létě je každá pravda jako sobota) jsem pracoval od června do července 2019 a je určena pro vídeňský soubor Studio Dan a festival Ostrava Days 2019. Myšlenka, která propojuje různorodé zvukové textury, zahrnuje neustálé párování flétny a saxofonu – jedná se o přímý odkaz na tvorbu amerického multiinstrumentalisty Rahsaana Rolanda Kirka (zejména na jeho skladbu Hip Chops, kde hraje současně na flétnu a „manzello“ [modifikované saxello]). Kirk proslul svou schopností hrát zároveň na tři saxofony; souběžná hra na flétnu a saxofon tedy hladce zapadá do jeho obrazoboreckého hudebního kánonu překračujícího běžná pravidla. V pouhých dvou letech oslepl v důsledku nevhodné léčby. Jeho značně teatrální interpretační styl se naprosto vymykal tradičním zvyklostem. Kirkův umělecký odkaz nicméně stále přitahuje následovníky a jejich zájem o jeho tvorbu přesahuje naznačený neotřelý a neortodoxní interpretační přístup, protože Kirkovo nekonvenční pódiové vystupování bylo vždy podepřeno virtuózní saxofonovou hrou a hudebností. V této skladbě se celý soubor pomyslně „rozpíná“ a „smršťuje“, od tutti vypsaných pasáží po improvizované duety a tria – kompozice tak navozuje souvislý dialog mezi předem vytvořenými a improvizovanými hudebními polohami.

James Ilgenfritz

 

Christoph Walder - vozmozhnost

         Christoph Walder (1967) pochází z Toblachu v Jižním Tyrolsku. Studium hry na lesní roh započal v roce 1985 v Innsbrucku, později pokračoval u Hansjörga Angerera v Mozarteu v Salzburgu a nakonec se přesunul do Vídně, kde studoval u Rolanda Bergera a Willibalda Janeschitze na Univerzitě hudby a performativních umění. Jeho důkladné zkoumání možného využití lesního rohu ho zavedlo do různých hudebních oblastí – konkrétně jde o historicky poučenou interpretaci na přirozený lesní roh, souborovou hru a komorní hudbu, ale i o improvizaci v experimentální hudbě (rozšiřující možnosti tvorby zvuku za použití elektroniky) či o nové techniky hry na lesní roh, na které se začal brzy specializovat. Jako člen souboru Klangforum Wien se Walder od roku 1993 podílel na provedení mnoha soudobých děl a představil se v řadě světových premiér. V současné době vyučuje hru na lesní roh a jeho uplatnění v nové hudbě na Univerzitě hudby a performativních umění ve Vídni a v rámci programu Klangforum Wien také na Univerzitě hudby a performativních umění performativních umění ve Štýrském Hradci.

         Hudba hornového virtuosa a člena ansámblu Klangforum Wien Christopha Waldera je součástí repertoáru souboru Studio Dan již mnoho let. V jeho hudbě se mísí výrazný zvuk s těžkými groovy a spoustou humoru, což jsou právě ty hudební složky, na které nedá Studio Dan dopustit.

Christoph Walder & Studio Dan

Mirela Ivičević – The F SonG (2014/2016)

         Mirela Ivičević (1980) je skladatelka a performerka pocházející z chorvatského Splitu a žijící ve Vídni. Ve svých skladbách se zaměřuje především na zkoumání hloubavého a rozvratného potenciálu zvuku, využívajícího útržky reality, unesené z jejich přirozeného prostředí do surrealistického akustického světa, výsledkem čehož jsou spleti náhle se měnících, hyperaktivních struktur, pokroucených událostí post-jugoslávské reality, hlukových bloků a stop trip hopu a popu. Absolvovala magisterské studium kompozice na Akademii múzických umění v Záhřebu, postgraduální studium mediální skladby na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni a postgraduální kurz kompozice s Beat Furrerem na Kunstuniversität ve Štýrském Hradci. Od roku 2010 je kurátorkou a producentkou festivalu Dani Nove Glazbe Split, festivalu soudobé hudby a souvisejících uměleckých forem ve chorvatském Splitu. Je také spoluzakladatelkou a členkou vídeňského souboru Black Page Orchestra pro radikální a nekompromisní hudbu současnosti.

 

„Pro mě není hudba útěkem, ale interakcí se světem. I bojem, pokud je to nutné. I když vytvářím 'nový' svět pomocí zvuku, tento nový svět je zde proto, aby se vypořádal se skutečným světem, jakýmkoliv způsobem."

 

Oxana Omelchuk – wow and flutter (2016)

         Oxana Omelchuk (1975, Bělorusko) absolvovala magisterské studium skladby u Johannese Fritsche a studium elektronické skladby u Michaela Beila. Premiéry jejích děl byly uvedeny na různých festivalech (včetně festivalů Donaueschingen Music Festival, Musikprotokoll Graz či Wien Modern) a spolupracovala s ansámbly jako jsou Ensemble Mosaik, Ensemble musikFabrik či Klangforum Wien. Získala různá ocenění a stipendia (včetně stipendia DAAD, grantu Bernda-Aloise Zimmermanna udělovaného městem Kolín nad Rýnem nebo stipendium Villa Aurora). Oxana Omelchuk žije a pracuje v Kolíně nad Rýnem.

         wow and flutter – Můj neutuchající zájem o pomíjivost věcí, reflektovaný studiem hudby minulosti, mě tentokrát dovedl k historii gramofonové desky. Materiál, ze kterého se gramofonové desky vyráběly, stejně tak jako jejich odlišné rychlosti přehrávání nebo objevování neznámých jmen, vzrušujících příběhů a především neznámého hudebního repertoáru, stojí v popředí mého kompozičního zájmu. Jména jako Nikolaj A. Manykin-Nevstruev, Irene Abendroth, François-Adrien Boieldieu, Heinz Reinfeld, Eric Plessow či Joe Jordan zná z mé generace sice jen málokdo, ale přesto byly tyto osobnosti ve své době nepochybně důležité. Tato procházka po zříceninách historie, toto korzování hudebním bleším trhem, má za cíl se alespoň na chvíli vzepřít skutečnosti, že běh času nelze obrátit.

Oxana Omelchuk

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2019 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz