Inscenace roku 2022: anketa Divadelních novin

Publikováno: 16.1.2023

Šéfredaktor Divadelních novin Josef Herman oslovil v již tradiční kažodoroční anketě Divadelních novin zhruba 200 profesionálů z oblasti divadla. Mezi desítkami odpovědí byly zmíněny i inscenace, které se objevily v červnu na festivalu NODO / New Opera Days Ostrava:

Helena Havlíková, operní publicistka, Praha: Šestý ročník festivalu NODO (New Opera Days Ostrava) v čele s tandemem Petr Kotík – Jiří Nekvasil znovu potvrdil svou jedinečnost a užitečnost. Letos na díla, k jejichž uvedení nemají repertoárová divadla odvahu, navázal Prometeo Luigiho Nona, dvouhodinový zvukově-prostorový monument s podtitulem Tragédie slyšení pro čtyři orchestry, instrumentální i vokální sólisty, sbor, dva recitátory a živou elektroniku. Po obvodu Dvojhalí Karolina režisér Jiří Nekvasil a výtvarník David Bazika nechali „zaparkovat“ těžkou techniku se zřetelnými údaji o nosnosti náklaďáků, tahačů, montážních vozů nebo otlučených přívěsů Dopravního podniku Ostrava, Ostravských komunikací a Národního divadla moravskoslezského. Na jejich korbách byla rozmístěna příslušná uskupení interpretů. Dirigenti, Jiří Rožeň a Petr Kotík vše řídili ze zdvižných plošin uprostřed. Diváci seděli, chodili, ale i leželi uprostřed, s účinkujícími ve společném „kruhu“ tohoto novodobého antického divadla a renesančních vícesborových technik duchovní hudby, nořili se do reflexe prométheovského mýtu v novodobé polyfonii zvuků, hlasů, putujících díky elektronickému scénáři po celém obvodu. Byl to mimořádně silný zážitek, drtivý i zklidňující zároveň, jako osud lidstva zmítaného „tragédiemi“ katastrof, ale uklidněním a očistou katarze a nadějí v budoucnost.

Josef Herman, šéfredaktor Divadelních novin, Praha: Měl bych letos řadu tipů, jen operních by bylo: Návrat Tobiášův ve Znojmě, Mesiáš v Českých Budějovicích, Hubička a Zásnuby ve snu v Ostravě, k tomu tamější festival NODO, Otello a Glagolská mše / Z mrtvého domu v Brně, Plameny a Švanda dudák a zejména pak Káťa Kabanová a Růžový kavalír v operách Národního divadla. Jenže z ostré konkurence vyčnívá zcela výjimečná inscenace opery Georga Friedricha Händela Alcina Národního divadla v Brně v mezinárodní koprodukci (Caen, Versailles) a s Collegiem 1704. Dokonale obsazená, nastudovaná Václavem Luksem v přesné míře historické a současné interpretace. Režisér Jiří Heřman analogicky stvořil barokní podívanou ryze současnými prostředky, s fantazií a humorem nad vážným tématem. Nic podobného jsem na operním jevišti neviděl, u nás ani v zahraničí. Mimochodem, vrací se na repertoár, nenechte si ji ujít!

 

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2023 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz