Novinky.cz: Mikysku ke skladbě Šan-šuej inspirovaly tahy kaligrafického štětce

Publikováno: 13.11.2022

V úterý se představí v programu Essential Youth / Zásadní mládí v pražském sále DOX+ tvorba pěti mladých skladatelů pro orchestr. Jejich díla bude hrát Ostrava New Orchestra pod taktovkou Petra Kotíka, který stojí za výběrem oslovených skladatelů. Kromě cizinců Adriána Demoče (Slovensko/Španělsko), Christiana Ferlaina (Itálie/Německo), Estonky Liisy Hirsch (Estonsko) a Španělky Maríi De Grandi Ruzafa zazní také dílo Šan-šuej Čecha Iana Mikysky, který poskytl Novinkám rozhovor.

Co vás zaujalo na čínských tušových malbách, že jste je použil pro název díla?

Na jednu stranu jde spíš o celkovou inspiraci východním (čínským a japonským; buddhistickým) myšlením a estetikou, zvláště ve vztahu k prázdnotě a tichu. Tento důraz na hranice slyšitelnosti, kontemplativnost, pomíjivost či prázdnotu je v mé hudbě přítomný již delší dobu. 

V této skladbě se pak kombinuje s hudební metaforou, což je pro mě další letité téma (spolu s konceptuálním uvažováním a posloucháním obecně), a to hlavně ve dvou podobách: jednak v metafoře noty či tahu smyčcem jako tahu štětce (z této dynamiky vychází většina hudebního materiálu), jednak v představě celého prostoru orchestru jako svitku/plátna/krajiny/šan šuej, které se odehrává v čase s důrazem na vývoj pohybu a zvuku hudebníků napříč orchestrem.

Alex Švamberk, Novinky.cz / celý rozhovor si můžete přečíst zde >>>

 

zpět

Podporují nás

Tel.: +420 596 203 426
E-mail: info@newmusicostrava.cz
© Copyright 2022 Ostravské centrum nové hudby
Created by web-evolution.cz